Reklama na Facebooku to bardzo często używana opcja promocyjna. Wiele firm i marek – nawet tych globalnych używa Facebooka do wyświetlania reklam jego użytkownikom. Sporo osób nigdy jednak nie korzystało z takiej opcji i ma pewne obawy. Sam proces uruchamiania swojej pierwszej reklamy nie jest trudny, skomplikowany i wymaga tylko chwili skupienia oraz wybrania poprawnych poszczególnych opcji. W tym tekście krok po kroku przechodzimy proces uruchamiania reklamy i objaśniamy poszczególne etapy tworzenia promocji na FB.
Jak znaleźć managera reklam?
Pierwszym krokiem, gdy chcemy stworzyć reklamę na Facebooku, jest odnalezienie i uruchamianie managera reklam. To właśnie w tym miejscu będziemy dokonywali wszystkich ustawień, edycji czy zarządzali reklamą. Manager reklam na Facebooku znajduje się w prawym górnym menu. Wystarczy zatem zalogować się na FB oraz wybrać z tego menu opcje “Zarządzanie reklamami”. Po wejściu w managera reklam otrzymamy wiele różnych opcji — od statystyk po poradniki i zarządzanie reklamami. Aby rozpocząć tworzenie nowej reklamy w managerze, powinniśmy wybrać opcję ‘Utwórz”. Jest ona wyeksponowana oraz ma zielony kolor. Po uruchomieniu tworzenia reklamy na FB do uzupełnienia będziemy mieli trzy główne sekcje — Kampania, Zestaw Reklam i Reklama.
Kampania
Pierwszą sekcją, którą będziemy musieli uzupełnić oraz wybrać jej ustawienia jest “Kampania”. To miejsce, w którym podajemy ogólne informacje oraz ustawienia odnośnie naszej kampanii, którą chcemy uruchomić. Na początku musimy wybrać cel kampanii. Do wyboru mamy kilkanaście celów. Są one umieszczone w trzech sekcjach – Świadomość, Działania i Konwersja. Każda kategoria ma kilka bardziej konkretnych celów, z których będziemy musieli wybrać jeden. Mogą być to cele np. wyświetlania wideo, promowanie postu, zwiększenie zasięgu marki, sprowadzenie ruchu na witrynę zewnętrzną itp. Cel kampanii należy wybrać zgodnie z jej przeznaczeniem. W zależności od tego wyboru w dalszej części tworzenia promocji będziemy mieli do wyboru inne pola oraz opcje — dostosowane do konkretnego celu. Facebook będzie starał się również emitować naszą reklamę osobom z grupy docelowej, które cechują się np. częstym oglądaniem video czy przechodzeniem na zewnętrzne strony www, aby maksymalnie zwiększyć prawdopodobieństwo kampanii reklamowej. Po wyborze celu będziemy musieli nazwać jeszcze naszą kampanię oraz mogli włączyć ew. test porównawczy reklam czy optymalizację automatyczną budżetu. Jeśli nie mamy konkretnych preferencji w tych kwestiach, warto pominąć te opcje.
Zestaw Reklam
Drugą – najbardziej rozbudowaną sekcją oraz miejscem, gdzie spędzimy sporo czasu, jest sekcja Zestaw Reklam. W miejscu tym ustalamy konkretne ustawienia naszej promocji i wszystkie najważniejsze jej parametry. Pierwszym elementem, który musimy ustawić, są Odbiorcy. Element ten to tzw. targetowanie, czyli określenie grupy docelowej odbiorców. Możemy w nim samodzielnie określić jakie parametry mają spełniać osoby, do których dotrze nasza reklama. Ogólnie do wyboru na Facebooku jest ok. kilkuset parametrów. Są one zarówno podstawowymi danymi, jak i tymi bardziej szczegółowymi. Mogą być to dane takie jak lokalizacja, język, wiek, płeć, zainteresowania, aktywność na portalu czy posiadane przedmioty i używana przeglądarka. Na podstawie tych parametrów musimy określić osoby, które zobaczą naszą reklamę. Możemy zdecydować czy odbiorcy muszą spełnić jeden parametr lub może kilka. Do wyboru mamy także parametry wykluczające z grupy odbiorców czy remarketing, czyli wyemitowanie reklamy tylko osobom, które odwiedziły naszą stronę internetową. W celu sprzedażowym należy zawężać maksymalnie daną grupę, a w celach wizerunkowych i zasięgu marki rozszerzać. Przed wprowadzeniem danych warto przeprowadzić też analizę danych branżowych, naszych klientów czy zastanowić się do kogo konkretnie chcemy skierować reklamę.
W sekcji tej do wyboru będziemy mieli również ustawienia Umiejscowienia Reklam. Ogólnie możemy samodzielnie określić, w jakich częściach serwisu chcemy, aby pojawiła się reklama lub pozostawić wybór automatyczny Facebookowi. Warto wybierać dane miejsca samodzielnie. Będą to np. prawe sekcje, aktualności, skrzynki odbiorcze użytkowników czy Instagram. Jeśli wybierzemy opcję automatyczną, nasza reklama może być wyświetlana w różnej wielkości i kształcie i nie być dobrze dopasowana. Jeśli chcemy wyświetlać reklamy w kilku miejscach, warto stworzyć kilka odrębnych reklam i dostosować materiał promocyjny do konkretnego miejsca. Reklama będzie wyglądała zupełnie inaczej jako grafika w prawej kolumnie, a inaczej jako post na Instagramie. W tej sekcji będziemy musieli określić jeszcze budżet i harmonogram. Po raz kolejny do wyboru otrzymamy wiele opcji. W tej sekcji będziemy mogli określić ramy czasowe promocji, godziny, w których mają wyświetlać się reklamy czy konkretny czas. Również przy kwestiach finansowych otrzymamy kilka opcji do wyboru. Oprócz określenia maksymalnego całościowego budżetu, będziemy mogli określić jaka suma ma zostać maksymalnie wydana jednego dnia lub maksymalną stawkę jednego kliknięcia/wyświetlenia reklamy. Również odnośnie finansów warto testować i ustawiać świadomie stawkę, a nie wybierać opcji automatycznej, gdyż może być ona bardzo niekorzystna dla nas.
Reklama
Ostatnią sekcją przy tworzeniu reklamy na Facebooku jest ta z konfiguracją samego materiału reklamowego. W tym miejscu wgrywać będziemy multimedia, materiały graficzne, dodawać linki oraz opisy i tworzyć sam materiał reklamowy. Przed rozpoczęciem tworzenia reklamy warto przygotować wszystkie materiały oraz następnie wgrywać je i tworzyć reklamę, a nie dopiero poszukiwać np. zdjęć czy wymyślać teksty reklamowe. Zdecydowanie warto korzystać z podglądu reklamy, który prezentuje, jak reklama będzie wyglądała w danej lokalizacji np. w messengerze czy w prawej kolumnie. Możemy też użyć istniejącego posta – co w wielu przypadkach będzie dobrym rozwiązaniem.
Porada: Jeśli stworzona reklama pasuje wizualnie do kilku lokalizacji, możemy wybrać te kilka lokalizacji wyświetlania reklamy w jednej kampanii. Gdy natomiast reklama musi mieć inny rozmiar, długość tekstu czy wielkość grafiki, warto wybierać jedną lokalizację i tylko dla niej tworzyć jedną reklamę.
Edycja i wstrzymanie reklamy
Bardzo ważnym elementem tworzenia reklamy, a właściwie jej obsługi jest późniejsze edytowanie promocji. Często w trakcie emisji reklamy dochodzimy do wniosku, że nie jest ona korzystna w tej formie lub chcemy zmienić harmonogram czy budżet reklamy. Aby edytować reklamę, należy przejść do managera reklam i wybrać nasze konto reklamowe. Po jego rozwinięciu będziemy mieli dostępne poszczególne kampanie reklamowe. Możemy je jednym kliknięciem wstrzymać lub anulować. Przy zmianie parametrów, jeśli dotyczą one samej reklamy, a nie np. terminu czy budżetu, będziemy musieli poczekać na nową akceptację promocji i sprawdzenie jej pod kątem zgodności z regulaminem.
Profil Autora
Ostatnie artykuły
- 20 września 2024AktualnościKto powinien rozważyć oklejanie fotobudki?
- 16 sierpnia 2023AktualnościEfekt szminki. W czasach inflacji inwestujemy… w siebie
- 4 lipca 2023AktualnościKatarzyna Butowtt: Początek reklam w Polsce był dosyć dziwny, siermiężny, ale szybko się rozwinął
- 9 maja 2022Public RelationsJak ocenić kampanię PR?