Jak znaleźć dobrą agencję marketingową i na co zwrócić uwagę podczas jej wyboru?

Agencje marketingowe to bardzo popularne i często wykorzystywane agencje na rynku. Oferują one bardzo szeroki i zakres promocji — szczególnie tej internetowej oraz pomagają tworzyć strategie marketingowe czy służą doradztwem przy promowaniu marki. Bardzo często jednak decydując się na skorzystanie z takiej pomocy, nie wiemy do końca, jaką agencję wybrać oraz która będzie najlepsza i jak wyszukać tę najodpowiedniejszą. W tym tekście podpowiadamy zatem jak znaleźć dobrą agencję marketingową, oraz jakimi elementami kierować się podczas jej wyboru.

Renoma i opinie

Pierwszym elementem, na który powinniśmy zwrócić szczególną uwagę, gdy chcemy wybrać dobrą agencję marketingową, jest jej renoma i opinie o niej. Agencje marketingowe cieszące się dużą popularnością, będą posiadały wysokie oceny oraz pozytywne opinie. Powinniśmy zweryfikować je w wielu miejscach oraz w niezależnych od siebie źródłach, aby wykluczyć manipulowanie czy sztuczne zawyżanie ocen. Dobre i popularne agencje marketingowe będą posiadały pozytywne oceny np. na Google Maps, na forach branżowych czy w social mediach. Będą również często polecane. Pewnym wyznacznikiem renomy marki jest to czy publikuje ona opiniotwórcze treści w sieci, bierze udział w kongresach tematycznych oraz czy jest aktywna w branży. Wszystkie te elementy sprawiają, że agencja nie jest anonimowa, a przez to łatwiej ją zweryfikować. Ciekawym rozwiązaniem jest również uzyskanie polecenia pocztą pantoflową. Przed wyborem agencji warto zatem zapytać się znajomych czy mogą polecić taką agencję marketingową. Czasami polecenie klienta, który korzystał już z usług danej agencji, jest bardzo pomocne i umożliwia nawiązanie współpracy z wartościową marką.

Zakres usług

Kolejnym wyznacznikiem jakości marki jest zakres jej usług. Przeważnie klienci nie wybierają agencji marketingowych pod tym kątem i nie zwracają szczególnej uwagi na ten parametr. Zakres usług agencji może jednak powiedzieć nam dużo o marce i dać pewne informacje. Największe marki, które zatrudniają specjalistów z kilku dziedzin, oferować będą bardzo szeroki wachlarz usług. Wśród nich będą znajdowały się podstawowe usługi jak np. doradztwo i dobranie strategii marketingowej, działania stacjonarne czy reklama internetowa. Dobre agencje oferują też prowadzenie konkretnych — bardziej specjalistycznych strategii reklamowych jak np. inbound marketing, influencer marketing czy real-time marketing. O agencji marketingowej dobrze świadczy również posiadanie specjalistów z dziedziny seo oraz tworzenia stron internetowych. Im bardziej rozległy i szczegółowy zakres usług, tym większe prawdopodobieństwo, że agencja posiada wielu specjalistów i świadczy kompleksowe usługi. Dzięki temu będziemy mogli komfortowo skorzystać z szerokiej palety rozwiązań oraz uzyskać pomoc na kilku płaszczyznach.

Ogólny wizerunek marki

Elementem, po którym można rozpoznać rzetelną i profesjonalną markę jest nienaganny i spójny wizerunek. Wybierając agencje marketingowe, powinniśmy zwrócić uwagę na jakość wykonania witryny, obecność marki w social mediach, aktywność marki na kanałach społecznościowych, rzetelne uzupełnienia danych, ogólne kreowanie wizerunku czy profesjonalizm. Jeśli niektóre elementy nie będą budziły zaufania, warto zastanowić się nad wyborem takiej marki. Sygnałami ostrzegawczymi będzie np. nieaktywny lub nieopisany profil marki w social mediach, niedziałające odnośniki i numery kontaktowe na wizytówkach czy niskiej jakości witryny. Marka powinna mieć również jasno opisany zakres usług oraz profesjonalnie podchodzić do obsługi klienta np. podczas zapytania o współpracę.

Realizacja zleceń i portfolio

Jedną z najlepszych porad, z jakich można skorzystać przy wyborze agencji marketingowych, jest ta dotycząca sprawdzenia portfolio i doświadczenia agencji. Jest to element, który najlepiej obrazuje, jak działa dana agencja oraz jakie zlecenia do tej pory wykonywała. Choć wszystkie powyższe elementy dają pewien pogląd agencji, zdecydowanie warto w praktyce sprawdzić, jakimi zleceniami zajmuje się dana marka oraz dla kogo pracowała. Dzięki doświadczeniu danej marki będziemy mogli sprawdzić, czy rzeczywiście wykonuje prestiżowe kampanie oraz współpracuje z dużymi markami. Będziemy mogli również dowiedzieć się, jakie projekty były przez agencje tworzone oraz jakim zainteresowaniem cieszy się ona w branży. Agencje marketingowe, które współpracowały z renomowanymi klientami np. znanymi markami, chwalą się tym na swojej stronie internetowej lub eksponują takie informacje w kontaktach z klientami.

Potrzeby

Agencje marketingowe powinniśmy dobierać również pod względem naszych potrzeb i celu, jaki chcemy osiągnąć. Z pewnością nie możemy zapominać o tym elemencie wybierać jedynie “najlepsze” merytorycznie agencje marketingowe. Dokonując takiego wyboru, musimy odpowiedzieć sobie na pytanie, czego oczekujemy oraz czy dana agencja będzie potrafiła spełnić nasze oczekiwania. Dobrym przykładem jest chęć zamówienia rozległej kampanii marketingowej i wybór dobrej, ale małej agencji np. kilkuosobowej. Nawet pomimo profesjonalizmu, zlecenie może nie zostać wykonane poprawnie z uwagi na wielkość agencji. Podobnie sprawa ma się przy odległościach firm, gdy chcemy być w firmie osobiście. W takiej sytuacji powinniśmy wybierać agencje, które będą oddalone o maksymalnie godzinę — dwie jazdy od naszej lokalizacji.

Opiekun klienta, obsługa i działanie agencji

Przeważnie wybierając agencję marketingową, nie bierzmy na pierwszych miejscach pod uwagę obsługi oraz zajmowania się klientem przez agencje. Jest to jednak dobry element, aby zweryfikować profesjonalizm agencji marketingowej oraz który wpływa w znaczący sposób na naszą współpracę. Jeśli mamy do wyboru kilka agencji marketingowych o podobnym profilu, cenach czy ofercie, warto wybierać te, które oferują jak najlepszą współpracą. Mogą to być agencje, które oferują indywidualnego opiekuna klienta, zapewniają szeroki support czy duży zakres pomocy np. telefonicznej. Osobisty opiekun czy asystent z pewnością ułatwi cały proces zamawiania oraz prowadzenia usługi. Z pozoru tak błaha kwestia może pomóc zaoszczędzić nam sporo czasu oraz ułatwić komunikowanie się z firmą.

Dodaj komentarz