Określenie grupy docelowej przy uruchamianiu reklamy internetowej jest jednym z najważniejszych elementów tego procesu. To właśnie dzięki targetowaniu sprawiamy, że reklama trafia do odpowiednich osób, a osoby te korzystają z naszych usług. Targetowanie reklam nie jest jak sądzi wiele osób trudne, a wymaga jedynie chwili uwagi oraz skupienia. W dalszej części tekstu podpowiadamy jak poprawnie targetować reklamy internetowe np. w Facebook Ads czy Google Ads oraz na jakie parametry należy zwrócić szczególną uwagę.
Analiza rynku i odbiorców
Jeśli chcemy wyemitować reklamę internetową i rozpoczynamy określanie grupy docelowej, z pewnością pierwszym krokiem będzie przeprowadzenie analizy oraz dowiedzenie się do kogo najlepiej skierować naszą reklamę. Wiele osób wybiera poszczególne parametry jedynie na podstawie swoich przypuszczeń, co nie jest najlepszym rozwiązaniem. Przed rozpoczęciem wprowadzania danych w systemie reklamowym, warto spisać na kartce wszystkie pożądane cechy. Powinniśmy zatem zastanowić się, jaki będzie nasz idealny klient. Możemy zrobić to na podstawie wcześniej przeprowadzonych promocji czy danych sprzedażowych. Warto też w internecie sprawdzić statystyki branżowe czy na podstawie obserwacji określić kto najczęściej kupuje dane towary. Dane powinniśmy wprowadzać do systemu z gotowej puli – przemyślanej i zaplanowanej, a nie pod wpływem chwili czy impulsu.
Porada: Przed opublikowaniem właściwej reklamy, jeśli posiadamy więcej środków w budżecie, możemy przeprowadzić test porównawczy kilku grup w praktyce. Dzięki temu dowiemy się jaka grupa odbiorców najczęściej kupuje nasz produkt.
Podstawowe parametry grupy docelowej
Targetowanie reklamy już w systemie reklamowym powinniśmy zacząć od określenia podstawowych parametrów. Będą to dane dotyczące wieku, płci, języka, kraju pochodzenia czy lokalizacji. Wstępne targetowanie ma na celu wykluczenie osób, które z pewnych powodów nie skorzystają z naszej oferty. Mogą być to osoby mieszkające z dala od naszego punktu stacjonarnego, obcokrajowcy mówiący w innym języku a mieszkający jedynie w Polsce czy Polacy przebywający za granicą. Analogicznie bardzo często wiek czy płeć również mogłyby być przeszkodą do skorzystania z naszych usług. Przykładem jest oferowanie wynajmu samochodów dla osób powyżej 21 roku życia. Jeśli naszym celem jest zwiększanie zasięgu marki czy kampanie wizerunkowe, targetowanie możemy zakończyć na określeniu jedynie podstawowych parametrów. Dzięki temu nasza reklama dotrze równomiernie do różnych osób o różnym profilu, ale tylko tych, którzy teoretycznie mogą zostać naszymi klientami. Jeśli targetujemy reklamę lokalnego biznesu, warto również zwrócić uwagę na zależność między osobami znajdującymi się w danej chwili w danej lokalizacji oraz osobami mieszkającymi w danej miejscowości. Zaznaczenie również drugiej grupy spowoduje wyświetlenie reklamy osobom, które pracują w innym mieście, ale na co dzień mieszkają w obrębie naszej kawiarni czy piekarni.
Doprecyzowanie parametrów
Jeśli posiadamy już wstępnie określoną grupę docelową, a naszym celem jest sprzedaż i pozyskanie nowych klientów, możemy przejść do drugiego kroku targetowania. Polega ona na doprecyzowaniu wszystkich ważnych parametrów. Dzięki temu wybierzemy osoby, które z największym prawdopodobieństwem mogą zakupić nasz produkt i będą naszymi klientami. Aby to zrobić, powinniśmy określić zainteresowania daną branżą. Możemy wybrać opcję spełnienia przynajmniej jednego parametru z grupy lub kilku. Jeśli grupa docelowa jest bardzo szeroka, warto zaznaczyć opcje konieczności spełniania kilku warunków np. zainteresowania moda, torebkami i obserwowanie profili modowych. Dzięki temu mamy większą pewność, że dana osoba rzeczywiście interesuje się daną tematyką. Kolejnym ważnym elementem oprócz zainteresowań są predyspozycje zakupowe. Dobrym pomysłem jest wybranie osób, które interesują się zakupami internetowymi, jeśli zamierzamy sprzedawać produkty online lub lubiących zakupy tradycyjne, jeśli prowadzimy biznes stacjonarny. Określanie grupy odbiorców może obejmować też określenie posiadanych już przedmiotów np. telefonów danej marki, do których produkujemy dodatki czy zachowania na portalu.
Jeśli określiliśmy już powyższe parametry, a w dalszym ciągu liczba osób w grupie docelowej pozostaje bardzo duża, możemy doprecyzować klientów jeszcze bardziej. Możemy wybierać osoby zamożne, posiadające drogie przedmioty czy osoby o zainteresowaniach świadczący o ich statusie materialnym. Klienci, którzy są majętni dużo chętniej i łatwiej wydadzą daną sumę na nasze produkty niż osoby o mniejszej zasobności portfela. Jest to wskazówka, z której nie korzysta zbyt wiele osób, a która może przyczynić się do nieco większej sprzedaży.
Zawężenie grupy docelowej vs. rozszerzanie targetu
Jednym z najważniejszych aspektów określenia grupy docelowej jest jej świadomie zawężanie i rozszerzanie. Zawężenie grupy docelowej będzie korzystne, jeśli reklamujemy się i sprzedajemy towary. Dokładniejsze określenie odbiorców — idealnych klientów sprawi, że będą oni bardziej skłonni do zakupu. Rozszerzanie grupy docelowej z kolei spowoduje, że będziemy mogli zwiększyć zasięg marki, pozyskiwać nowych klientów czy budować pozytywny wizerunek np. przy kampaniach społecznych. Przy zawężeniu grupy docelowej, warto kierować się wskazaniami danego systemu reklamowego i zawężać reklamę do takiego momentu aż nie zostaniemy ostrzeżeni o zbyt małej liczbie osób w nowej grupie docelowej. Przy zawężeniu grupy docelowej warto wziąć też pod uwagę to czy reklama ma być wyświetla tylko jeden raz, jednemu użytkownikowi i pozostawić odpowiedni margines czy może być wyświetlana mu wielokrotnie.
Profil Autora
Ostatnie artykuły
- 20 września 2024AktualnościKto powinien rozważyć oklejanie fotobudki?
- 16 sierpnia 2023AktualnościEfekt szminki. W czasach inflacji inwestujemy… w siebie
- 4 lipca 2023AktualnościKatarzyna Butowtt: Początek reklam w Polsce był dosyć dziwny, siermiężny, ale szybko się rozwinął
- 9 maja 2022Public RelationsJak ocenić kampanię PR?