Targetowanie – czym jest, dlaczego się je stosuje i dlaczego warto dokładnie targetować reklamę internetową?

Obecnie wszystkie liczące się systemy reklamowe jak np. Google Ads czy FB Ads umożliwiają targetowanie reklam i określenie konkretnej grupy odbiorców. Targetowanie może wydawać się na pierwszy rzut oka trudne czy nie zrozumiałe. W rzeczywistości istnieje kilka powodów, dla których systemy reklamowe stosują targetowanie reklam i dla których warto przeprowadzać je rzetelnie. W tym tekście przedstawimy wszystkie najważniejsze informacje o określaniu grupy docelowej, gdy korzystamy z reklamy internetowej oraz przedstawimy korzyści płynące z dokładnego targetowania reklam.

Czym jest targetowanie reklam?

Targetowanie reklam to termin, który oznacza określenie grupy docelowej osób, do której trafi nasza reklama. Przeważnie systemy reklamowe np. w social mediach czy Google Ads posiadają możliwość określenia na podstawie wielu parametrów osób, które zobaczą naszą reklamę. Proces targetowania reklam polega na wybraniu parametrów, które mają spełniać osoby mające zobaczyć naszą promocję. Najczęściej targetowanie umożliwia wybieranie nawet kilkuset takich parametrów. Mogą być to podstawowe dane takie jak wiek, płeć czy lokalizacja, ale mogą być to też bardziej zaawansowane dane takie jak zainteresowania, aktywność w serwisie czy posiadane przedmioty i odwiedzane strony. Targetowanie umożliwia również kierowanie reklamy do osób poprzez remarketing. Cały proces odbywa się prosto i polega na zainstalowaniu pixela systemu reklamowego na naszej witrynie oraz wybieraniu jedynie tych osób przy emisji reklam, które odwiedziły naszą zewnętrzną stronę www.

Samo targetowanie można przeprowadzać również na kilka sposobów. Zawężając target oraz podawanie wielu parametrów sprawia, że tworzymy grupę odbiorców stricte sprzedażową. Osoby takie mają dokładny profil idealnego klienta, który powinien kupić naszą usługę. Targować można również szeroko — rozszerzając maksymalnie grupę docelową i podać jedynie wstępne parametry. W taki sposób będziemy mogli trafić do klientów, którzy potencjalnie mogą być zainteresowani naszymi usługami. Zwiększać tak można zasięg marki czy świadomość marki.

Podczas targetowania grupy odbiorców najczęściej mamy też możliwość tworzenia niezwykle zaawansowanych kombinacji. Osoba, która zobaczy naszą reklamę, może musieć spełniać kilka wymogów, może zostać odrzucona, jeśli spełnia jeden z parametrów lub może spełnić po jednym parametrze z kilku obszernych grup wymogów. Elastyczne targetowanie daje praktycznie nieskończone możliwości ustalania odbiorców i bardzo dokładne dopasowanie ich do naszego celu czy sytuacji. Określanie grupy docelowej odbiorców jest też możliwe niezależnie od tego, czy jesteśmy osobami prywatnymi lub firmą oraz od tematyki naszej promocji, czy formy reklamy.

Dlaczego targetuje się reklamy?

Reklamy internetowe targetuje się z kilku względów. Pierwszym powodem jest chęć dostarczenia reklamy przez systemy reklamowe do właściwych osób — zainteresowanych daną tematyką. Wpływa to na skuteczność reklamy i na zadowolenie klienta. Systemy reklamowe w ten sposób chcą oferować jak najlepsze usługi reklamowe i przyciągać tym do siebie klientów, którzy pozostawiają u nich pieniądze. Targetowanie obecne jest również ze względu na łatwość uzyskiwania informacji o swoich użytkownikach. Dany portal czy system reklamowy może gromadzić i przetwarzać dane swoich użytkowników od tych podstawowych jak wiek, czy płeć po aktywność w serwisie, czy zachowania w nim.

Korzyści targetowania

Targetowanie reklam internetowych posiada wiele korzyści i daje wiele plusów osobom wykorzystującym promowanie się poprzez tego typu reklamy. Pierwszym plusem jest dużo większa skuteczność niż w porównaniu do reklamowania nie targetowanego. Określenie grupy docelowej odbiorców maksymalnie zwiększa szanse na to, iż osoba, która zobaczy reklamę oraz kliknie w nią – skorzysta z oferty naszej marki. Jeśli będziemy promować się w grupie osób lubiących sport jako marka sportowa, odniesiemy z pewnością dużo większą korzyść niż przy reklamie w tv czy przy rozdawaniu ulotek w takiej samo liczebnej grupie przypadkowych osób. Drugim plusem jest plus wizerunkowy. Odbiorcy, którzy oglądają reklamy w internecie, przeważnie są znudzeni standardowymi spotami czy niedopasowanymi treściami. Jeśli targetujemy reklamę i wyświetlamy im nasze reklamy, które są zgodne z ich zainteresowaniami, odbiorcy postrzegają naszą markę pozytywnie. To z kolei przekłada się na profesjonalizm i ew. korzystanie z oferty w późniejszym czasie.

Kolejnym – tym razem wymiernym plusem dokładnego określania grupy docelowej jest efektywne wydawanie budżetu, który mamy przeznaczony na reklamę internetową. Przy reklamie targetowanej budżet ten jest wydawany maksymalnie efektywnie. Oznacza to, że każda złotówka z puli jest wydawana na reklamę, która ma bardzo duże szanse powodzenia i nie jest marnowana np. na reklamę osobom, które na pewno nie korzystają z naszej oferty. To bardzo duża zaletą. W ten sposób, aby osiągnąć takie same wyniki, jak przy nie targetowanej reklamie wydamy mniejszą sumę pieniędzy, lub osiągniemy lepsze wyniki, wydając taką samą kwotę.

Targetowanie reklam ma też wiele plusów samo w sobie. Z pewnością proces ten nie jest skomplikowany – o co obawia się wiele osób. Targetować reklamę można samodzielnie bez specjalnych umiejętności. Systemy reklamowe udostępniają tę funkcję również za darmo bez dodatkowych kosztów czy wymagań. Jeśli nie potrafimy targetować reklamy czy określić grupy odbiorców dla naszej reklamy, usługę taką świadczy bardzo wiele osób oraz agencji. Zamówienie takiej usługi, nie będzie zatem dużym problemem. Plusem targetowania reklamy i możliwości wyemitowania jej w konkretnych grupach jest też opcja sprawdzenia różnych konfiguracji reklamy. Jeśli wchodzimy na rynek i nie wiemy która grupa odbiorców najlepiej przyjmie nasz produkt, w prosty sposób możemy to sprawdzić, wykonując praktyczny test porównawczy. W taki sposób możemy też poznać najlepszą grupę odbiorców, a następnie skierować do nich kampanię reklamową na dużo szerszą skalę.

Dodaj komentarz