Sprawdź, czym jest marketing wirusowy i jak zyskać popularność dzięki viral marketingowi!

Marketing wirusowy bez wątpienia jest efektowną formą marketingu internetowego. Jeśli zostanie przeprowadzony odpowiednio, może zagwarantować reklamowanej marce rozgłos, popularność i napływ wielu nowych klientów. Viral marketing nie jest jednak prosty do przeprowadzenia, a jego wykonanie powinno odbywać się zgodnie z kilkoma ogólnymi zasadami. W dalszej części odpowiadamy na wszystkie pytania związane z tematem marketingu wirusowego, takie jak – czym jest viral marketing, czy viral marketing jest skuteczny oraz jak promować się w stylu marketingu wirusowego.

Czym jest viral marketing?

Viral marketing to rodzaj marketingu internetowego, który polega na tworzeniu treści intrygujących, śmiesznych, ciekawych czy przydatnych  – które następnie są publikowane w sieci i są rozpowszechniane przez samych odbiorców. Materiały wirusowe zawierają loga, nazwy czy otwarte nawiązanie do marki. Nawiązanie to nie jest jednak nachalnie, nie jest głównym elementem całej promocji, a jedynie umożliwia rozpoznanie firmy czy marki, która wypuściła taką reklamę. Głównym celem marketingu wirusowego jest stworzenie takiej reklamy, aby zyskała popularność i była rozpowszechniana w internecie. Ogólnie viral marketing podzielić można na dwie grupy – materiałów reklamowych, które są jednie treściami reklamowymi w atrakcyjnej formie oraz contentu, który może być obszerny i przydatny. W obu tych przypadkach – niezależnie od tego, czy jest to krótka, czy długa treść, materiał wirusowy ma rozprzestrzeniać się jak wirus i docierać do kolejnych osób.

Od praktycznej strony viral marketing polega na stworzeniu materiału reklamowego, który wzbudzi duże zainteresowanie oraz jego upublicznienie. Materiał taki przeważnie jest śmieszny lub wręcz szokujący. Może dotyczyć on bicia rekordu, wykonania niesamowitego czynu czy wykonania śmiesznej rzeczy. Treści viralowe najczęściej są też stylizowane na amatorskie lub niereżyserowane, chociaż w rzeczywistości to efekt wielu prac, pomysłów i koncepcji. Nieco rzadziej wykorzystuje się opcję, gdzie materiał wirusowy zawiera content np. poradnik itp. który również jest wypuszczany do internetu, gdyż taka forma viral marketingu wymaga nieco większego zaangażowania w przygotowanie treści.

Czy viral marketing jest skuteczny?

Tak, viral marketing, który jest wykonany w odpowiedni sposób, jest przeważnie skuteczny. Choć nie można nigdy mieć pewności czy dany materiał spodoba się odbiorcom oraz podbije ich serca, jeśli wykonamy odpowiednią reklamę, z dużym prawdopodobieństwem spełni ona swoje zadanie. Skuteczność viral marketingu opiera się również o sam fakt polecenia. Najczęściej następuje ono pomiędzy osobami znajomymi. Osoby, które otrzymają link do reklamy czy materiału od osoby znajomej, są dużo bardziej skłonne go sprawdzić, gdyż ufają takiej osobie dużo bardziej niż obcej marce. Swoją rolę w skuteczności tego trendu marketingowego spełnia też ciekawość. Wiele osób, które usłyszą o popularnym materiale, będzie chciało sprawdzić, czym on jest i dlaczego jest tak popularny, pobierając go czy oglądając.

Jakie korzyści daje marketing wirusowy?

Pierwszą i zdecydowanie największą korzyścią viral marketingu jest wirusowy sposób rozprzestrzenia się reklamy. Odbywa się on samodzielnie, gdyż to odbiorcy przekazują sobie nasz spot czy reklamę – jeden drugiemu. W takiej sytuacji nie zapłacimy nic za dystrybucję materiału, gdyż będzie publikowany on przez odbiorców. Jest to niezwykle duża korzyść, gdyż przeważnie to koszty emitowania reklamy są zawsze największe w całej kampanii reklamowej. Materiał wirusowy może pozostawać w sieci aktywny przez bardzo długi okres. Nie będziemy musieli więc wykonywać żadnych dodatkowych działań, aby promować naszą markę przez wiele tygodni czy miesięcy. Oprócz korzyści związanych z samą publikacją treści, viral marketing to również korzyści wizerunkowe i typowo sprzedażowe. Z pewnością materiały o takim charakterze są odbierane bardzo dobrze, a marka je publikująca jest oceniana pozytywnie. Są one atrakcyjną alternatywą dla nachalnych reklam czy irytujących wyskakujących okienek w sieci. Odbiorcy bardzo chętnie korzystają też z takich materiałów, gdyż są po prostu ciekawi ich treści. Marketing wirusowy używać możemy niedzielnie od wielkości marki czy branży, w jakiej działamy. Choć nie będzie to z pewnością nasza podstawowa forma promocji, idealnie nadaje się jako uzupełnienie działań promocyjnych np. wraz z real-time marketingiem czy okazjonalnymi eventami.

Jak stworzyć materiał wirusowy?

Aby stworzyć ciekawy i wartościowy materiał wirusowy, warto kierować się kilkoma zasadami. Z pewnością musi być on wykonany w pełni profesjonalnie – nawet jeśli jest stylizowany na amatorski. Ważnym elementem jest ciekawy pomysł na taką treść oraz sprawdzenie np. na grupie znajomych czy osób – testerów jego atrakcyjności. Jeśli kierujemy reklamę do konkretnej grupy docelowej, materiał powinien zawierać odpowiednie treści, być wykonany w odpowiedni sposób – dla takiej grupy i mieć odpowiedni język, przesłanie itp.

Treści viralowe powinny być upubliczniane na platformach, na których łatwo da się go udostępniać. Najlepszym miejscem jest do tego np. Facebook lub portale, na których można otagować treści unikalnymi i łatwymi do odszukania hasłami. Może być to np. Instagram. Pewnego rodzaju ciekawostką, z której nie korzysta zbyt wiele osób, jest fakt reklamowania płatnego takiego materiału na początku promocji. Choć viral marketing bazuje na samoistnym rozprzestrzenianiu się materiału, marketing wirusowy nie zabrania w początkowej fazie płatnej promocji posta, aby dowiedziało się o nim jak najwięcej osób.

Zleć viral marketing profesjonalistom!

Viral marketing nie jest najprostszym sposobem promocji. Wymaga on dużych umiejętności oraz wyczucia i doświadczenia. W niektórych sytuacjach, zdecydowanie najlepszym pomysłem będzie zlecenie wykonania viral marketingu profesjonalistom, którzy przeprowadzą go w odpowiedni sposób i maksymalnie zwiększą szanse powodzenia. Gdzie zatem szukać agencji i osób zajmujących się tego typu usługami? Z pewnością warto skierować swoje kroki do agencji interaktywnych, które zajmują się stricte promocją internetową. Ten rodzaj promocji przeważnie będzie w ofercie każdej agencji tego typu. Viral marketing oferować mogą również agencje marketingowe o szerszym zakresie działania. Najczęściej są to duże marki, które posiadają specjalistów zajmujących się tego typu promocjami. Możemy również dodać ogłoszenie na forach internetowych czy w social mediach, gdyż w tych miejscach również działa wiele osób i agencji oferujących podobne usługi.

Dodaj komentarz