Moc reklamowa osób znanych i rozpoznawalnych – np. celebrytów w marketingu internetowym jest niezwykle ogromna. W sieci swoje kanały prowadzą zarówno osoby rozpoznawalne, celebryci, ale też i youtuberzy czy osoby znane jedynie z sieci przez daną grupę odbiorców. Jednym z najpopularniejszych trendów marketingu internetowego ostatnich lat jest wykorzystywanie właśnie takich osób do promowania własnej marki lub produktu i płacenie im za to, aby skorzystali z naszego produktu, lub go otwarcie polecieli. Przedstawiamy zatem, czym jest influencer marketing, jak promować się poprzez influencerów oraz odpowiemy, dlaczego promocja taka jest aż tak skuteczna.
Influencer marketing – czym jest?
Influecner marketing jest jedna z największych i najszybciej rozwijających się strategii marketingu internetowego. Polega on na tym, iż w zamian za opłatę influencer promuje nasz produkt w grupie swoich fanów i odbiorców. Influencerami mogą być osoby znane, rozpoznawalne lub takie, które posiadają wielu, czytelników itp. Choć ogólnie definicja influencer marketingu jest prosta, istnieje wiele opcji, w jakich możemy promować własną firmę. Freelancerzy mogą otwarcie reklamować i prezentować nasze produkty wśród swoich odbiorców lub wręcz przeciwnie, używać naszych produktów jako prywatnych gadżetów i akcesoriów. Influencer marketing można przeprowadzać również na wielu platformach. Może być to kanał na YouTube, blog, Facebook, Instagram, Twitter i wiele innych.
Ogólnie nie ma konkretnej stawki za promocję w tym stylu, gdyż każdy influencer inaczej wycenia swoją pracę. Istnieje jednak kilka prawidłowości. Pierwszą z nich jest liczba odbiorców. Im jest ona większa, tym wyższa opłata za promocję. Kolejną jest ta odnośnie platformy promocji. Na platformach gdzie trudność tworzenia materiału jest większa, wyższe są również opłaty za reklamę. Zgodnie z tą zasadą najwięcej zapłacić będziemy musieli za promocję w podobnej grupie odbiorców na blogu czy YouTube, gdzie stworzenie tekstu lub wideo jest czasochłonne. Z kolei najniższe ceny powinny obowiązywać na Instagramie czy Twitterze gdzie dodanie postu jest niezwykle proste.
Dlaczego jest on tak skuteczny?
Powodów, dla których real-time marketing jest skuteczny, jest kilka. Pierwszym powodem jest fakt polecania danego produktu lub marki przez influencera. Najczęściej jest to osoba szeroko znana, lubiana i ceniona. Ma ona miano mentora czy guru w danej branży. Influencerów obserwuje niezwykle wiele osób. Fani mogą robić to np. z racji tego, iż influencer regularnie publikuje ciekawe treści tematyczne lub jest aktorem czy celebrytą. Jeśli nasz produkt zostanie polecony przez osobę podziwianą i lubianą, fani influencera również będą chcieli skorzystać z danego rozwiązania. Osoby śledzące influencera będą uważały, że skoro on używa danego produktu, jest on wartościowy i warty uwagi. Wbrew logice, nawet jeśli materiał jest oznaczony jako sponsorowany, odbiorcy również sądzą iż influencer nie promowałby niskojakościowego produktu. Drugim powodem, dla którego influencer marketing jest skuteczny, jest targetowanie reklamy. Wybierają influencera, wybieramy promocje w danej grupie np. wiekowej, płci czy zainteresowań. Jeśli nasz produkt będziemy promowali w grupie potencjalnych klientów, skuteczność marketingu internetowego będzie dużo większa niż przy promocji produktu w przypadkowej grupie osób. Przy influencer marketingu istnieje zatem duże prawdopodobieństwo skorzystania z naszego produktu i dobrego przyjęcia reklamy.
Jakie korzyści daje marketing czasu rzeczywistego?
Influencer marketing oprócz skuteczności i pozyskiwania klientów daje też wiele innych korzyści. Pierwsza z nich związana jest ściśle z finansami i budżetem. Jest to efektywne wydawanie środków, które przeznaczamy na kampanię reklamową. Środki wydajemy jedynie na reklamę w grupie osób, które są idealnymi odbiorcami naszego produktu. Oprócz skuteczności targetowania promocji w ten sposób, targetowanie oznacza, że za możliwie jak najmniejszą sumę osiągniemy możliwie jak najlepsze wyniki. Wydając zatem pewną sumę na influencer marketing mamy pewnością, że zostanie dobrze spożytkowana. Sam IM to również korzyści wizerunkowe. Nasz produkt polecany przez osobę znaną, z pewnością będzie odbierany pozytywnie, a nasza marka będzie uważana za profesjonalną. Z racji formy reklamy nie będzie uważana ona za nachalną czy niedopasowaną, a będzie stanowiła ciekawą treść. Poprzez takie działanie IM marka go wykorzystująca będzie odbierana pozytywnie – zupełnie inaczej niż np. w przypadku nachalnych banerów reklamowych. Kolejnym plusem influencer marketingu jest duża łatwość jego wdrożenia. Aby skorzystać z tej techniki marketingu internetowego, nie musimy się znać na niej, a dostęp do influencerów jest też bardzo szeroki i nieograniczony.
Jak skorzystać z real-time marketingu?
Na to, aby skorzystać z influencer marketingu, mamy kilka możliwości. Pierwszą z nich jest ta najbardziej komfortowa, czyli zlecenie promocji agencji marketingowej. Obecnie wiele agencji marketingowych i interaktywnych oferuje tego typu usługi. Po określeniu naszych wymagań, agencja zajmie się samodzielnie poszukiwaniem odpowiedniego influencera oraz przeprowadzaniem całej kampanii promocyjnej. Rozwiązanie to jest jednak przeważnie najdroższej i nie daje nam elastyczności. Wybór agencji będzie jednak idealnym rozwiązaniem, jeśli samodzielnie nie znamy się na tego typu działaniach promocyjnych. Drugą opcją jest samodzielnie odnalezienie influencera w sieci. Rozwiązanie to jest przeciwieństwem pierwszego, ale daje największe możliwości dostosowania promocji czy znalezienia odpowiedniego kanału. W poszukiwaniu influencera możemy samodzielnie wysyłać oferty współpracy z poszczególnym twórcą. Możemy też poszukiwać ich w social mediach czy forach związanych z marketingiem internetowym. Samodzielnie będziemy musieli również negocjować stawkę i uzgadniać warunki promocji.
Trzecim i zdecydowanie najczęściej wybieranym rozwiązaniem jest skorzystanie z portali łączących influencerów oraz osoby, które chcą się promować w taki sposób. W sieci istnieje kilka tego typu portali. Znajdują się na nich zarejestrowani influencerzy oraz reklamodawcy. W zależności od typu portalu, możemy dodać tam ogłoszenie, przeszukiwać zamieszczone ogłoszenia czy filtrować opublikowane już oferty. Sposób ten jest niezwykle korzystny, gdyż możemy łatwo sortować oferty pod względem platformy, ilości odbiorców, tematyki czy ceny. W ciągu kilku minut będziemy mogli znaleźć dokładnie taką ofertę, na jakiej nam zależy najbardziej.
Profil Autora
Ostatnie artykuły
- 20 września 2024AktualnościKto powinien rozważyć oklejanie fotobudki?
- 16 sierpnia 2023AktualnościEfekt szminki. W czasach inflacji inwestujemy… w siebie
- 4 lipca 2023AktualnościKatarzyna Butowtt: Początek reklam w Polsce był dosyć dziwny, siermiężny, ale szybko się rozwinął
- 9 maja 2022Public RelationsJak ocenić kampanię PR?