Real-time marketing – czym jest, jak go przeprowadzić i dlaczego warto go wykorzystywać?

Real-time marketing przez wielu specjalistów uważany jest za jeden z najbardziej przyciągających i skutecznych sposobów promowania marki w sieci. Choć marketing czasu rzeczywistego jest nieco skomplikowany, wymaga odpowiedniego wykonania oraz wyczucia czasu — jest możliwy do przeprowadzenia przez każdą osobę i markę. Zwracając jednak uwagę na kilka elementów, będziemy mogli wypromować usługę, małą markę, firmę czy produkt, wyróżniając się na tle konkurencji. Zatem czym jest marketing czasu rzeczywistego i jak działa? Jak przeprowadzić real-time marketing? Wskazówki poniżej.

Czym jest real time marketing?

Real time marketing to strategia marketingu internetowego. Polega ona na tworzeniu i publikowaniu materiałów, które w żartobliwy lub ironiczny sposób nawiązują do wydarzeń ze świata realnego. Główną zasadą działania marketingu czasu rzeczywistego jest opieranie konceptu reklamy właśnie na aktualnych trendach, głośnych wydarzeniach czy niecodziennych sytuacjach, które są szeroko komentowane. Odbiorcy zaciekawieni informacjami o takim wydarzeniu, z chęcią sprawdzą naszą reklamę. Jeśli będzie ona również atrakcyjna czy śmieszna, dzięki powołaniu się na dane wydarzenie możemy dotrzeć do bardzo dużej grupy odbiorców w sieci. Real time marketing bazuje też na viralności i polecaniu danego materiału. Gdy reklama przez nas stworzona spodoba się odbiorcom, będą oni polecali sobie ją, udostępniając np. w social mediach. Ten rodzaj promocji wdrażać można niezależnie od tego, jak dużą marką czy firmą jesteśmy oraz niezależnie od tego, jakie produkty oferujemy. Głównym celem marketingu czasu rzeczywistego jest zwrócenie uwagi i przyciągnięcie klientów reklamą, która zawiera w sobie informacje czy nawiązanie do głośnej sytuacji. Najczęściej real time marketing przeprowadzany jest w social mediach. To idealnie miejsce to tagowania wiadomości oraz jej szybkiego udostępniania między użytkownikami. Oprócz wykorzystywania wydarzeń, które zaistniały w konkretnym czasie, często wykorzystywać możemy też trendy np. popularne gry czy aplikacje, które stały się rozpoznawalne w danym czasie.

Korzyści marketingu czasu rzeczywistego

Real time marketing to niezwykle korzystna strategia reklamowa pod wieloma względami. Pierwszym jej plusem jest możliwość pozyskiwania nowych klientów lub zwiększenie sprzedaży. Materiały tego typu jak każde inne powodują większe zainteresowanie marką oraz zwiększenie widoczności naszej marki w sieci. Dzięki temu, będziemy  mogli liczyć na adekwatne zwiększenie się ruchu, a co za tym idzie i sprzedaży. Kolejnym plusem — tym razem wizerunkowym tego sposobu promowania się jest pozytywne odbieranie naszej firmy w internecie. Dzięki ciekawemu nawiązaniu w reklamie do głośnego wydarzenia, wiele osób będzie odbierało reklamę przyjaźnie. Będzie się tak działo za sprawą przekazania pewnej informacji czy treści odbiorcy. W porównaniu do wyskakujących standardowych reklam w sieci, nasza reklama dostarczy pewną wartość odbiorcy, którą będzie rozśmieszony, poinformowany czy zaintrygowany.

Jak stworzyć reklamę real time marketingową?

Tworzenie reklamy real time marketingowej wymaga od nas zręczności, wyczucia czasu oraz ciekawego pomysłu. Choć jej stworzenie nie jest najprostsze, można taką reklamę wykonać samodzielnie. Pierwszym krokiem jest czas i bieżące monitorowanie głośnych sytuacji. Opublikowanie materiału po czasie np. kilka dni po wystąpieniu zdarzenia nie będzie już “strzałem w dziesiątkę”, a inne marki mogą ubiedz nas w tym. Jeśli więc zaobserwujemy ciekawe wydarzenie np. awarie, rekord czy wpadkę, należy rozpocząć działanie w tym samym momencie. Drugą podpowiedzią jest stworzenie przesyłanej reklamy. Nawiązanie to nie może być sztuczne czy wymuszone oraz musi korespondować między naszą marką a danym wydarzeniem. Reklama powinna budzić emocje np. śmiech. Sama reklama może mieć też różne formy np. grafikę, wideo czy post tekstowy. Niezależnie od wybranej formy promocja powinna być stworzona profesjonalnie oraz z dbałością o najdrobniejsze szczegóły — nawet jeśli reklama stylizowana jest na amatorską.

Alternatywną opcją dla samodzielnego tworzenia reklamy marketingu czasu rzeczywistego jest zamówienie takiej promocji w agencji marketingowej lub agencji interaktywnej. Obecnie coraz więcej agencji tego typu oferuje wykonanie tej promocji. Po uzgodnieniu szczegółów i opłaceniu usługi, to agencja będzie reagowała na najważniejsze wydarzenia, samodzielnie stworzy i publikuje materiał. Opcja ta będzie bardziej kosztowna, ale pełni uzasadniona, jeśli chcemy skorzystać z tego rodzaju marketingu, a nie potrafimy lub chcemy, aby stał on na najwyższym poziomie.

Czy warto stosować real time marketing?

Real time marketing to niezwykle ciekawy sposób promowania własnej marki. Z pewnością posiada wiele plusów oraz korzyści i jest doskonałym sposobem na zwiększenie rozpoznawalności marki czy przyciąganie do niej nowych klientów. Ogólnie warto używać promocji w takim stylu, choć sam marketing czasu rzeczywistego posiadania kilka ograniczeń. Z pewnością nie może być to podstawa naszych działań marketingowych. Bardzo często przez dłuższy okres czasu nie występują żadne intrygujące sytuacje czy trendy, a my nie możemy pozostawać bez reklamy w tym okresie. Reklama w takim stylu jest również pewnego rodzaju niewiadomą. Nigdy nie przewidzimy czy dany materiał lub powiązanie reklamy z wydarzeniem przyjmie się i zyska na popularności. Real time marketing warto zatem wdrażać niezależnie od naszych głównych strategii reklamowych, a także zgodnie z jego wszystkimi zasadami. Mamy wtedy duże szanse, że pozyskamy nowych klientów, a sama strategia przyniesie zamierzone skutki.

Dodaj komentarz