6 przykładów udanych realizacji Real-time marketingu, czyli globalne marki korzystają z marketingu czasu rzeczywistego!

Real-time marketing to jedna ze skuteczniejszych i budzących wiele zainteresowania internetowych strategii reklamowych. Wykorzystywanie głośnego wydarzenia ze świata rzeczywistego do reklamowania się w sieci jest niezwykle pozytywnie odbierane przez internautów, a same marki chętnie korzystają z tego typu reklamy. Świadczyć o tym może fakt przeprowadzenia wielu takich kampanii, w których globalne firmy wykorzystują kontrowersyjnego newsa, niebywałe wydarzenie czy szeroko komentowaną sytuację. Przedstawiamy poniżej 6 najciekawszych przykładów real-time marketingu prowadzonych w ostatnich latach przez znane marki.

KFC i Gwiezdne Wojny

Pierwszym przykładem na doskonałe wykorzystanie aktualnych trendów i sytuacji w marketingu internetowym jest reklama KFC nawiązująca do wejścia nowej części Gwiezdnych Wojen na ekrany. Marka ta nawiązując do atmosfery postanowiła stworzyć gustowną grafikę — która rzeczywiście była niezwykle wymowna. Przedstawiała ona dwa produkty z menu KFC — nóżkę kurczaka i mały kawałek kurczaka (baits-a). Na plakacie reklamowym nóżka od kurczaka mówi do baits-a słynną kwestię “Look, i’m your father”. Cały spot jest niezwykle komiczny i doskonale oddaje stosunek dwóch produktów w ofercie restauracji. Reklama przypadła do gustu zarówno fanom sagi Gwiezdnych Wojen, jak i samego KFC. Wiele osób z pewnością zaciekawione pomysłem czy rekomendacjami zobaczyło również reklamę niebędąc klientami marki — co było jednym z głównych celów kampanii.

IKEA i obraz “Zbawiciel Świata” Leonarda da Vinci

Ta Skandynawska firma idealnie wykorzystuje real time marketing do tego, aby zwrócić na siebie uwagę i robi to poprzez niezwykle trafne riposty. Marka wykorzystała marketing czasu rzeczywistego, publikując niecodzienną fotografię. Była ona nawiązaniem do rekordowej sprzedaży obrazu “Zbawiciela Świata” za 450 mln. Grafika IKEI przedstawiła obraz w ramie z dopiskiem “Kiedy wydajesz na obraz 450 mln euro, ale nie podoba ci się jego rama”. Żartobliwe zwrócenie uwagi na taki szczegół w porównaniu do ceny obrazu rzeczywiście wydaje się śmieszne, a nawiązanie do tej sytuacji przyprawiło wielu obserwujących marce.

Oreo i awaria prądu w finale Super Bowl

Super Bowl to wielki finał futbolu amerykańskiego, który jest w USA wręcz sportem narodowym. Wydarzenie to jest podnoszone jest do rangi wydarzenia roku, a czas antenowy w przerwie wyceniany jest na miliony dolarów za kilka minut emisji. Wydarzenie doskonale wykorzystała marka ciastek Oreo, która nawiązała w krótkim czasie do awarii, jaka nastąpiła podczas tego spotkania sportowego. Awaria dotyczyła oświetlenia, które zgasło oraz ciemności, które opanowały stadion. Oreo w błyskawicznym tempie wypuściło grafikę przedstawiającą ciastko oreo w ciemności z podpisem, że ciasto można maczać też po ciemku. Riposta idealnie wpisywała się w strategię marketingową firmy która promowa maczanie ciastka w mleku przed zjedzeniem. Ten przykład real-time marketingu jest jednym z najlepszych i najdokładniej obrazujących zasadę działania tej strategii.

Snickers i Luis Suarez

Kolejną doskonałą reklamą w stylu real-time marketingu jest ta opublikowana przez producentów batona Snickers. Przyniosła ona z pewnością wiele więcej korzyści niż nie jedna konwencjonalna grafika czy standardowy spot. Reklama ta nawiązywała do niecodziennego zdarzenia, kiedy to Luis Suarez na mundialu ugryzł swojego przeciwnika – obrońcę w ucho. Sama sytuacja odbiła się szerokim echem w świecie sportu, a mówiono o niej niezwykle często. Producent batonika stworzył zatem posta w social mediach, w których proponuje, aby następnym razem napastnik ugryzł ich batona, jeśli będzie głodny. Tak otagowany i śmieszny post podbił serca wielu kibiców oraz skłonił do sprawdzenia marki osoby, które nie interesowały się wcześniej marką.

Tesco, 2014 (Parodia reklamy Volvo) – Real time marketing dopuszcza parodiowanie!

 

Real-time marketing oprócz swoich podstawowych zasad rządzi się też swoimi prawami. Dopuszczają one parodiowanie czy przerabianie danej reklamy real-time marketingowej i nie jest to odbierane negatywnie. Co więcej, parodiowanie oraz “odświeżanie” innej reklamy daje wiele korzyści zarówno marce, która wymyśliła koncept, jak i marce, która parodiuje pierwotną treść. Tesco w animowanym filmie postanowiło odwzorować sytuację, w której bohater stoi na dwóch lusterkach jadących ciężarówek i robi szpagat. W pierwotnej reklamie, było to zademonstrowanie stabilności ciężarówek i precyzji układu kierowniczego. Tesco postanowiło wykorzystać popularność i znajomość tego spotu, parodiując go, co spotkało się z ciepłym przyjęciem.

LEGO i rozdanie Oscarów

Jedną z najbardziej znanych sytuacji jaka została wykorzystana do stworzenia materiału zgodnie z filozofią real-time marketingu, jest spontaniczne wykonanie selfie przez uczestników gali rozdania Oscarów. Wydarzenie to niezmiennie od lat przyciąga miliony osób przed telewizory, a sama gala jest szeroko komentowanym wydarzeniem. W 2014 roku pewnego rodzaju zaskoczeniem była spontaniczna reakcja gwiazd, które weszły na scenę oraz zrobiły selfie. Sytuacja ta była tak głośno komentowana, że firma LEGO postanowiła wykorzystać ją do promowania własnej marki. Odwzorowała ona całą sytuację z klocków, ustawiając figurki i aranżując scenę na grupowe robienie zdjęcia. Post wraz grafiką został udostępniony w social mediach. Sytuacja na planszy została odwzorowana do tego stopnia, że poszczególne figurki były ustawione w taki sam sposób jak celebryci na scenie oraz mieli podobne elementy np. ubioru czy miny. Post zyskał błyskawicznie wiele tysięcy polubień i udostępnień, a firma LEGO nowych fanów i klientów wśród osób związanych z filmem.

Przykłady wykorzystywania real-time marketingu w marketingu internetowym i promocji przez globalne firmy jest najlepszym przykładem na skuteczność tego sposobu promowania swojej marki. Wiodące marki chętnie korzystają z tego sposobu, gdyż są pewne profitów, jakie odniosą.

Dodaj komentarz