Optymalizacja i pozycjonowanie strony www

Często zamiennie używane pojęcia nie są tym samym! Sprawdź, czym się różni optymalizacja od pozycjonowania oraz na czym polega każdy z procesów!

Pozycjonowanie oraz optymalizacja strony internetowej dość często nazywane są zamiennie. Przeważnie używając tych wydarzeń jako synonimów mamy na myśli zwiększenie pozycji naszej witryny w rankingu wyszukiwarki Google. W rzeczywistości pozycjonowanie oraz optymalizacja są dwoma różnymi pojęciami, które są pokrewne i razem tworzą jedną całość. Czym zatem jest optymalizacja witryny i pozycjonowanie? Czym różnią się od siebie i na czym dokładnie polegają? Odpowiedzi z różnicami i informacje przedstawiamy poniżej.

Skąd bierze się nieprecyzyjne nazewnictwo?

Aby dowiedzieć się, czym jest optymalizacja oraz pozycjonowanie należy najpierw rozwikłać kwestie błędnego nazywania tych procesów. Niepewność, zamieszanie czy nieprecyzyjne nazywanie tych procesów bierze się z kilku przyczyn. Pierwszą z nich jest bariera językowa. Wyrazy te pochodzą z języka angielskiego i USA skąd przywędrowały do nas. W USA i krajach anglojęzycznych funkcjonuje jedynie termin SEO odnoszący się ogólnie do zwiększania widoczności naszej witryny sieci. Terminy pozycjonowania czy samej optymalizacji są polskimi “wynalazkami”, które służą do doprecyzowania konkretnych działań. Błędne nazewnictwo bierze się również niewiedzy i zagmatwania. Osoby, które nie są biegłe w IT, często używają tych słów zamiennie, z biegiem czasu dopiero dowiadując się o ich różnicach.

W Polsce funkcjonuje zatem kilka pojęć, które precyzyjne określają każdą czynność. Będą to pojęcia: optymalizacja strony internetowej, pozycjonowanie off site oraz pozycjonowanie. Termin SEO używany jest w ogólnym kontekście, choć najczęściej odnosi się do manipulacji przy samej witrynie.

Czym różni się optymalizacja od pozycjonowania?

Optymalizacja strony internetowej polega na odpowiednim jej dostosowaniu do wyszukiwarki Google. Optymalizować stronę internetową można na różne sposoby (o tym poniżej). Wszystkie jednak działania odbywają się “on site”, czyli na stronie internetowej. Optymalizując stronę internetową, zmieniamy zatem jej parametry, ustawienia, działanie czy dodajemy na niej content, czyli robimy wszystko, aby Google uznało naszą witrynę za wartościową.

Pozycjonowanie stron internetowych to ogólny termin, który odnosi się do wszystkich działań, jakie prowadzą do zwiększenia pozycji naszej witryny wyszukiwarce Google. Pozycjonowanie zawierać będzie w sobie optymalizację strony “onsite”, czyli działania na samej stronie internetowej oraz pozycjonowanie offsite — działania poza stroną, które również mają za zadanie zwiększać ranking naszej witryny w internecie. Pozycjonowanie odnosi się zatem do optymalizacji i działań poza stroną w celu uzyskania jak najwyższej pozycji w wyszukiwarce Google.

Czym jest optymalizacja stron internetowych onsite?

Optymalizacja stron internetowych to działania na samej stronie internetowej w celu dostosowania jej do wyszukiwarki Google. Podstawowym działaniem jest uproszczenie budowy witryny oraz kodu html. Witryna musi posiadać zatem prostą i czytelną konstrukcję oraz działać sprawnie. Kolejnym działaniem optymalizacji jest odpowiednie opisanie strony, ustalenie metadanych, czy stworzenie opisów i tytułów stron, które będą widoczne w wyszukiwarce Google. Ważnymi elementami, które optymalizuje się, są również czas wczytywania się strony czy wersja mobilna serwisu. Google chce dostarczać informacji swoim użytkowników w jak najkrótszym czasie oraz dostarczać te dane komfortowo na każdym urządzeniu. Jednym z najważniejszych elementów optymalizacji witryny jest używanie na niej odpowiednich fraz i słów kluczowych, pod którymi mamy być widoczni w sieci. Dodaje się zatem na stronie teksty SEO zawierające takie frazy, które z kolei mają informować Google o czym jest nasza strona internetowa. Opcjonalnie możemy również optymalizować stronę pod kątem lokalnym, akcentując przywiązanie do danej lokalizacji, jeśli działamy lokalnie i zależy nam na tym, by Google promowało naszą stronę tylko w jednym mieście. Do działań optymalizacji strony internetowej możemy zaliczyć linkowanie wewnętrzne, czyli umieszczanie linków do innych podstron i części naszej strony internetowej. Ma to na celu wydłużenie czasu przebywania internautów na witrynie oraz pomaganie robotom Google indeksować nasz serwis.

Czym jest pozycjonowanie offsite?

Pozycjonowanie offsite, off page lub poza stroną – bo i tak jest nazywane to działanie – to wszystkie działania poza stroną internetową, które mają zwiększyć naszą pozycję w wyszukiwarce Google. Zdecydowanie najpopularniejszym działaniem tego typu jest Link Building, czyli linkowanie zewnętrzne. Polega ono na umieszczaniu w internecie odnośników do naszej witryny. Ma to na celu przekonanie Google, że nasza witryna jest popularna, często polecana i warto ją promować. Linki takie umieszczać możemy na różne sposoby. Możemy zamieszczać je wraz z wpisami na forach internetowych, blogach czy innych witrynach. Możemy też linki dodawać w serwisach z wizytówkami firm lub w tekstach sponsorowanych wykupując je na portalach tematycznych. Linki zewnętrzne należy dodać na jakościowych witrynach oraz w sposób naturalny. Google posiada liczne algorytmy, które wykrywają nienaturalne linkowanie np. przez automaty czy próby manipulacji. Kolejnym sposobem pozycjonowania poza stroną internetową, jest sprowadzanie ruchu na naszą witrynę. Jest to pozytywne zjawisko pomagające pozycjonować witrynę. Ruch sprowadzać możemy, np. przekierowując go z mediów społecznościowych czy wykupując artykuły sponsorowane.

Czym jest pozycjonowanie ogólnie?

Pozycjonowanie jako ogólny termin odnosi się zarówno do optymalizacji stron internetowych, jak i działań poza stroną internetową. W sieci istnieje wiele agencji seo oraz agencji interaktywnych, które oferują pozycjonowanie witryn. Możemy w nich wykupować poszczególne elementy pozycjonowania takie jak np. optymalizację czy linkowanie zewnętrzne lub zamawiać kompleksową usługę. Pozycjonować witryny możemy też samodzielnie o ile mamy odpowiednią wiedzę. Ogólnie istnieje ok. 200 czynników, które wpływają na pozycję witryny internetowej w wyszukiwarce Google i na podstawie których Google ocenia nasz serwis. Choć nie są to potwierdzone dane i zapewne nigdy nie będą z dużym prawdopodobieństwem można im zaufać. Pozycjonowanie to też proces długotrwały. Przeważnie pierwsze efekty zauważyć możemy po kilku-kilkunastu tygodniach. Czasami czas ten może być dłuższy.


Przeczytaj: Audyt stron internetowych – czy to dobry pomysł i kiedy warto go wykonać? Sprawdź wszystkie najważniejsze informacje o audytach stron www

Dodaj komentarz