Audyt stron internetowych – czy to dobry pomysł i kiedy warto go wykonać?

Sprawdź wszystkie najważniejsze informacje o audytach stron www.

Audyt stron internetowych jest jednym z przydatniejszych narzędzi w celu optymalizacji swojej strony i wykorzystywaniu potencjału witryny. Dzięki niemu możemy poznać wszystkie aktualne dane o witrynie oraz odpowiednio reagować czy naprawiać te elementy, które wymagają korekty. Choć audyt stron jest niezwykle korzystny pod wieloma względami, nadal jego wykorzystywanie nie jest standardem, a wiele osób nie robi tego nigdy. Poniżej odpowiadamy na wszystkie najważniejsze pytania związane z audytem stron internetowych oraz podpowiadamy, kiedy oraz dlaczego warto go wykonać.

Czym jest audyt stron internetowych?

Audyt stron internetowych to sprawdzenie strony internetowej przez specjalistów pod wieloma kątami. Najczęściej audyt stron internetowych wykonywany jest pod względem SEO i pozycjonowania oraz dopasowania witryny do wyszukiwarki Google. Oprócz tego najpopularniejszego elementu kompleksowy audyt strony internetowej sprawdza również spójność wizualną, estetykę, funkcjonalność czy systemy np. zakupowe, płatności itp. Audyt stron internetowych zamówić można w wielu agencjach seo, agencjach IT czy agencjach marketingowych. Sprawdzenie witryny wykonywać można na każdym typie strony niezależnie czy jest to sklep internetowy, blog czy serwis informacyjny. Specjaliści w jego trakcie badają serwis różnymi narzędziami diagnostycznymi. Każda agencja czy specjalista posiada swoje własne narzędzia lub korzysta z tych popularnych. Efektem audytu strony internetowej jest sporządzenie raportu. Zawarte są w nim wszystkie działania, jakie zostały wykonanie, spisane wszystkie wady do poprawienia czy dobrze działające elementy. W raporcie końcowym zawarte są też rekomendacje, zalecenia oraz wskazówki co do dalszego rozwoju witryny, które mogą pomóc w zwiększeniu efektywności serwisu. Audyt strony internetowej przeprowadzany jest przez niezależnych specjalistów. Najczęściej posiadają oni szerokie doświadczenie, kompetencje i umiejętności. Ich niezależności gwarantuje nam obiektywne informacje o naszej stornie internetowej.

Jak przebiega i co jest sprawdzane w jego trakcie?

Audyt rozpoczyna się od złożenia zlecenia. W jego treści określamy jakie elementy chcemy sprawdzić i jak szeroki ma być to audyt. Najpopularniejszą opcją audytu jest audyt SEO. Jest to sprawdzenie witryny pod kątem optymalizacji pod wyszukiwarkę Google i pozycjonowania. Specjaliści sprawdzą kod html strony internetowej, metadane, opisy widoczne jako wynik wyszukiwania czy konstrukcje serwisu. Testom zostaną podane też inne elementy, które wpływają na pozycjonowanie witryny takie jak linkowane wnętrze, zewnętrzne, szybkość wczytywania się strony www czy przystosowanie witryny do urządzeń mobilnych. Jedną z najważniejszych kwestii, które sprawdzane są podczas audytu seo, jest dobór fraz i słów kluczowych oraz ich zastosowanie. Specjaliści sprawdzą, czy frazy na naszej stronie są dobrze dobrane i zapewniają nam widoczność w sieci pod odpowiednimi hasłami. Prześwietlą również nasze teksty SEO oraz wszystkie miejsca, w których należy umieszczać takie słowa kluczowe. Dzięki tym informacjom dowiemy się, czy powinniśmy zmienić np. proces tworzenia tekstów SEO lub gdzie jeszcze umieszczać słowa kluczowe na witrynie.

Poza modułem SEO i kwestią pozycjonowania specjaliści mogą sprawdzać również naszą stronę internetową pod innymi kątami. Mogą oni ocenić czy grafika i estetyka strony są odpowiednie. Specjaliści mogą określić czy kolorystyka strony jest odpowiednia dla danego celu, gdyż niektóre kolory sprzyjają podjęciu decyzji zakupowych, a niektóre wzbudzają zaufanie itp. Audyt to także przetestowanie wszystkich rozwiązań pod kątem funkcjonalności. Nawet jeśli działają one poprawnie, specjaliści wypowiedzą się czy dane rozwiązanie jest komfortowe dla użytkowników i czy warto je zmienić.

Długość audytu, jego cena czy sposób wykonania zależą od konkretnej marki. Gdy zakończy ona sprawdzanie witryny, przygotowuje raport. Często jest on napisany prostym językiem oraz zawiera rekomendacje czy dodatkowe szczegółowe dane. Z takim raportem możemy udać się do specjalisty lub agencji seo i zlecić wykonanie poszczególnych czynności. Z pewnością będzie to dużo prostsze aniżeli bez raportu i konkretnych danych.

Korzyści wykonania audytu

Wykonanie audytu strony internetowej jest bardzo korzystne z wielu powodów. Z pewnością sprawdzając swoją stronę internetową, jesteśmy w stanie uzyskać konsekwentną odpowiedź czy wszystkie elementy na niej działają poprawnie, a jeśli  nie działają, co jest tego powodem. Dzięki temu będziemy mogli naprawić usterki i wykorzystywać maksymalnie potencjał witryny. Bardzo często przełoży się to na konkretne zyski i wymierne korzyści finansowe. Kolejnym powodem, dla którego warto wykonywać audyt strony internetowej to zwiększenie jej ogólnej wartości. Gdy poprawimy wszystkie niedziałające elementy, będziemy mogli oferować usługi na wyższym poziomie swoim klientom. Dzięki temu odniesiemy zyski wizerunkowe. Korzystając z audytu seo lub całej strony internetowej zyskamy również wskazówki i rekomendacje, jak i w którym kierunku rozwijać witrynę. To również cenna wiedza, która pomoże w rozbudowywaniu serwisu. Z pewnością nie uzyskamy takich informacji, korzystając z darmowych diagnostycznych serwisów internetowych, które jedynie sprawdzają standardowo — bez interpretowania wyników naszą stronę www.

Kiedy wykonywać audyt?

Audyt strony internetowej warto przeprowadzać w kilku przypadkach. Dobrym pomysłem jest to po stworzeniu lub zakupieniu witryny – kiedy nie była ona jeszcze nigdy sprawdzana. Dzięki temu dowiemy się, czy wszystkie elementy działają poprawnie oraz jaki jest aktualny stan witryny. Audyty przeprowadzać warto też szczególnie regularnie, jeśli prowadzimy biznes, a strona internetowa przynosi nam zyski i służy do celów zarobkowych. Dzięki temu nie będziemy narażeni na straty np. z powodu usterek czy niedziałających sekcji. Audyt witryny jest również wskazany, jeśli poddawaliśmy w ostatnim czasie stronę dużym zmianom. Jeśli ingerencje np. przebudowa lub pozycjonowanie nie zostały przeprowadzone odpowiednio, możemy uruchomić serwis z usterkami. Sprawdzenie serwisu w takiej sytuacji będzie też dawało nam odpowiedź na pytanie, czy agencja seo lub specjaliści wywiązali się ze swojego zadania i przeprowadzili wszystkie prace rzetelnie.


Zobacz: Agencje SEO – dowiedz się jakie usługi podstawowe i dodatkowe oferują agencje SEO i jak dzięki nim skuteczniej prowadzić marketing internetowy!

Dodaj komentarz