Jak zlecać pracę copywriterom oraz w jaki sposób przekazywać zlecenia

Dowiedz się co zawrzeć we wiadomości, aby tekst był wykonany według naszych oczekiwań

Podczas zlecania pisania tekstów copywriterom warto stworzyć mini brief, a zlecenie przekazać ze wszystkimi ważnymi informacjami. Mała wiadomość zawierająca wszystkie istotne dane z pewnością pomoże w szybkim i komfortowym przygotowaniu tekstu oraz znacznie ułatwi zadanie copywriterowi. W tym tekście podpowiadamy, dlaczego warto przygotować szczegółowe zlecenie pracy, gdy zamawiamy teksty oraz co powinno się znaleźć w takim zamówieniu, aby copywriter przygotować dokładnie taki tekst, o jakim myślimy.

Ujmij wszystkie informacje w krótkim briefie

Przekazywanie zlecenia copywriterowi powinniśmy rozpocząć od stworzenia krótkiego briefu. Nie musi mieć on oficjalnej formy, a bardziej może być np. podsumowaniem i usystematyzowaniem całego zlecenia. Nawet jeśli rozmawialiśmy z copywriterem wcześniej, dobrym pomysłem będzie ostatecznie spisanie wszystkiego w dokumencie i przesłanie mu wszystkich ustaleń w takiej formie. Może być to zwykły e-mail lub plik pdf. Warto pogrubić wszystkie najważniejsze dane oraz sformatować tekst tak, aby był czytelny. Nie musi być on długi i zawierać naszych uwag itp. Może składać się on jedynie tylko z samych informacji, które będą dla copywritera bardzo cenne.

Informacje odnośnie samego zlecenia

Pierwszą informacją, jaka powinna znaleźć się w zleceniu dla copywritera, powinna dotyczyć samego zlecenia. Jest to kwestia porządkowa, która nie dotyczy stricte tekstu, ale jest niezwykle ważna. W tej sekcji powinniśmy zawrzeć wszystkie informacje o terminie zlecenia, budżecie oraz o tym, czy może zostać on przekroczony. Dobrym pomysłem będzie dodanie też wszystkich kontaktów do osób, które zajmują się prowadzeniem projektu lub są odpowiedzialne za content. Jeśli życzymy sobie wystawienia faktury za zlecenie, powinniśmy dodać też wszystkie potrzebne dane firmy do tego celu. Jest to bardzo częsty błąd, kiedy to klienci proszą o faktury czy zmieniają zdanie w ostatniej chwili. Będzie to dość stresująca sytuacja, gdyż nie każdy copywriter ma taką możliwość prawną lub typ rozliczenia ma wpływ na stawkę. Dobrym pomysłem przy kosztach jest zaznaczenie czy mogą zostać one przekroczone, a jeśli tak to o ile. Często copywriterzy mogą sugerować lub planować nieco dłuższe i droższe zlecenie, które będzie warte małej nadpłaty.

Informacje o samym tekście

Jeśli wpiszemy do zlecenia wszystkie informacje ogólne, powinniśmy stworzyć drugą sekcję, która będzie zawierała informacje o samym tekście. W tym miejscu powinniśmy zobaczyć takie dane jak długość tekstu, jakość tekstu czy jego typ. Są to główne i podstawowe parametry, dzięki którym copywriter wie jaki tekst ma napisać. Jeśli nie mamy sprecyzowanych planów, warto porozmawiać o typie tekstu wcześniej z copywriterem lub poprosić go o poradę. Doprecyzowanie tych elementów może okazać się niezwykle kłopotliwe, gdy copywriter przygotuje tekst i nie będzie on zgodny z naszymi oczekiwaniami. Długość tekstu przeważnie określa się w postaci “zzs”, czyli znaków ze spacją. Czasami można dodać zlecenie na określoną liczbę słów. Tekst może mieć również różne jakości np. zapleczową, tematyczną czy specjalistyczną. Im wyższa jakość, tym większe ceny, warto więc dobierać jakości adekwatnie do przeznaczenia tekstu. Content, który zamówimy, może występować w różnych formach. Może być to wpis blogowy, tekst tematyczny, tekst seo, artykuł specjalistyczny czy opis kategorii.

W tej sekcji warto dodać również inne informacje o zamawianym tekście. Mogą być to dane odnośnie np. formowania czy układu tekstu. Bardzo często zależy nam na tym, aby tekst posiadał nagłówki czy składał się z kilku sekcji. Bardzo przydatną informacją jest również ta, czy zamawiany tekst powinien być sformatowany, czy też nie. Jeśli dodajemy tekst 1:1 na stronę, warto poprosić o to copywritera. Jeśli jednak samodzielnie edytujemy jeszcze tekst przed opublikowaniem, warto to zaznaczyć, aby copywriter nie tracił czasu na formatowanie tekstu i przeznaczył go na inne elementy tworzenia tekstu.

Porada: Jeśli zamawiamy tekst u copywritera, bardzo ważną czynnością jest dodawanie adnotacji, jeśli nie mamy sprecyzowanych planów czy dany element jest nam obojętny. Może dotyczyć to np. optymalizacji seo czy formatowania tekstu. Dzięki temu copywriter będzie wiedział, że ma dowolność w tym elemencie i nie będzie musiał dopytywać nas o te kwestie. Często copywriterzy uważają, że zapomnieliśmy o takich informacjach i oczekują kolejnej wiadomości lub wręcz przeciwnie uważają, że dostali wolną rękę w sytuacji, gdy to my zapomnieliśmy dodać swój wymóg. Jeśli więc nie mamy wymagań co do danego elementu, warto przy informacji napisać np. “bez znaczenia” lub “do decyzji copywritera”.

Do kogo jest kierowany tekst i gdzie się pojawi

Kolejną ważną sekcją jest ta, w której umieszczamy informacje o tym, do kogo kierowany jest tekst oraz gdzie ew. będzie publikowany. Wbrew pozorom są to ważne informacje dla copywritera i jeśli je posiadamy, należy umieścić je w zleceniu. Copywriter mając takie informacje, napisze tekst w odpowiednim tonie oraz odpowiednim językiem. Będzie zużywał też innych argumentów oraz postara się dotrzeć do odbiorców. Dzięki tym wszystkim danym, tekst będzie pisany specjalnie dla nas. Poprzez takie zachowanie może być on lepszy i wyżej oceniany niż taki pisany „standardowo”. Najczęściej zlecając pracę copywriterom, podajemy wszystkie szczegóły zlecenia i nie informujemy, kto będzie czytał ten tekst, a jest to ważna informacja w kontekście jego tworzenia.

Optymalizacja SEO

Jedną z najważniejszych informacji, o której nie powinniśmy zapominać, zlecając napisanie tekstów copywriterom, jest ta odnośnie optymalizacji SEO. Bardzo często teksty oprócz swojej informacyjnej formy mają spełniać też rolę wspomagającą pozycjonowanie. Przeważnie publikując treści chcemy, aby pomagały one jak najbardziej zwiększać pozycję witryny w wyszukiwarce Google. Na końcu wiadomości ze zleceniem warto zatem napisać, czy tekst ma być w ogóle zoptymalizowany pod kątem seo, jakie słowa kluczowe powinien zawierać, jakie ilości i zagęszczenie słów jest wskazane oraz inne dane, jeśli tekst ma pełnić jakąkolwiek rolę seo.

Dlaczego warto przygotować brief z tymi wszystkimi danymi?

Zlecając tekst do napisania copywriterowi, warto stworzyć wiadomość ze wszystkimi wyżej wymienionymi elementami. Dzięki temu otrzymamy dokładnie taki tekst, o jakim myśleliśmy. Zlecenie w takiej formie wspomoże również copywritera, który będzie mógł pracować dużo bardziej komfortowo oraz efektywniej znając wszystkie wytyczne. Stworzenie takiej wiadomości nie jest trudne, a daje wiele zysków. Lepszy tekst to również więcej korzyści, więcej polubień tekstu czy lepsze oceny. Dzięki dodaniu takiej wiadomości, mamy również realny wpływ na tworzenie tekstu i możemy wpłynąć na niego w pozytywny sposób.

Dodaj komentarz