Google Voice Search, choć jest już obecne pewien czas i wiele osób korzysta z wyszukiwania głosowego – w dalszym ciągu mało popularna jest metoda pozycjonowania pod wyszukiwanie głosowe. Obecnie jednak wiele marek czy agencji zauważyło liczne korzyści, jakie płyną z pozycjonowania pod GVS i optymalizują witrynę również pod tym kątem. W dalszej części tekstu odpowiadamy na wszystkie pytania dotyczące zarówno samego wyszukiwania głosowego, jak i pozycjonowania witryny pod wyszukanie głosowe.
Czym jest Google Voice Search?
Wyszukiwanie głosowe — Google Voice Search to usługa Google, która umożliwia wyszukiwanie głosowe informacji i zadawanie pytań do wyszukiwarki w sposób naturalny — mową. Usługa ta dostępna jest pod ikonką mikrofonu umieszczonego w wyszukiwarce tradycyjnej lub na urządzeniach mobilnych. Po jej uruchomieniu na urządzeniu – uruchamia się też mikrofon, do którego zadajemy pytanie naturalnie, wypowiadając zdanie, a nie wprowadzając je tekstowo. Następnie Google przetwarza zadane pytanie głosowe na tekst oraz wprowadza go do wyszukiwarki. Ostatnim etapem takiego wyszukiwania informacji jest już typowe wyświetlenie rankingu witryn dla danego zapytania na podstawie przetworzonego pytania tekstowego. Usługę wyszukiwania głosowego najczęściej używają użytkownicy urządzeń mobilnych takich jak smartfony lub tablety. Ma ono za zadanie ułatwiać korzystanie wyszukiwarki i robi to na urządzeniach gdzie dość trudno wpisywać szybko zapytania. Wyszukiwanie głosowe jest darmowe, wbudowane w inne usługi Google, dzięki czemu nie trzeba wykonywać żadnych innych czynności, aby je uruchomić oraz jest bardzo proste w obsłudze.
Czym jest pozycjonowanie pod wyszukiwanie głosowe?
Pozycjonowanie pod wyszukiwanie głosowe to strategia w pozycjonowaniu. Jego zadaniem jest sprawienie, że nasza witryna będzie pokazana na jak najwyższych pozycjach w wynikach wyszukiwania Google, jeśli pytanie zostanie zadane głosowo. W porównaniu do wyszukiwania tradycyjnego, Google ocenia witryny pod nieco innym kątem, jeśli wyszukanie jest głosowe. Pozycjonowanie pod Google Voice Search bierze pod uwagę zatem trochę inne elementy, niż pozycjonowanie standardowe – tradycyjne. Google, gdy padnie pytanie głosowe, sprawdza potencjalne strony pod kątem np. dostosowania do urządzeń mobilnych czy obecności long taili – długich ogonów w treści strony. Sam proces ustalania rankingu w takim wypadku jest taki sam, a różni się jedynie poszczególnymi elementami.
Pozycjonowanie pod wyszukiwanie głosowe składa się w podstawowej części z takich samych działań jak pozycjonowanie ogólne tzn. ogólnego dopasowania i przystosowania witryny do wyszukiwarki Google. Następnie dopracowuje się szczegóły, które mają wpływ na pozycjonowanie głosowe (o nich poniżej). Pozycjonowanie pod wyszukiwanie głosowe przeważnie polega na optymalizacji samej witryny i działaniach on site a w mniejszym stopniu na działaniach off site – poza stroną.
Dlaczego warto pozycjonować witrynę w ten sposób?
Pozycjonowanie pod wyszukiwanie głosowe nie jest jeszcze zbyt popularne i szeroko stosowane. Warto jednak brać je pod uwagę i zoptymalizować witrynę pod takim kątem z kilku powodów. Pierwszym jest właśnie rzadkie używanie tej techniki przez konkurencyjne serwisy. Jeśli w branży panuje średnia lub mała konkurencja, mamy szansę wyprzedzić pod tym względem wielu bezpośrednich konkurentów. Samo pozycjonowanie pod wyszukiwanie głosowe pomaga zdobywać również nowych klientów i użytkowników. Google wyświetla priorytetowo strony zoptymalizowane pod tym kątem, jeśli pytanie podanie głosowo, więc dzięki temu możemy pozyskać dodatkowe wejścia organiczne na naszą witrynę. Warto zadbać o takie pozycjonowanie również ze względu na rosnącą popularność wyszukiwania głosowego. Z pewnością w najbliższych latach ilość osób wyszukujących tak informacje będzie rosła, więc warto już dziś rozpocząć taką optymalizację witryny. Sam proces pozycjonowania pod Google Voice Search nie jest trudny, uciążliwy oraz możemy przeprowadzać go zarówno samodzielnie, jak i zlecać go agencji seo. Zoptymalizowana strona pod wyszukiwanie głosowe nie wymaga naszej dalszej interwencji i może dostarczać nam profitów przez kolejne lata.
Czy pozycjonowanie pod GVS przeszkadza temu podstawowemu?
Jednym z najważniejszych pytań, jakie pada przy okazji tematu pozycjonowania pod wyszukiwanie głosowe, jest to czy szkodzi ono pozycjonowaniu standardowego. Przeważnie to ono jest najważniejsze i nie chcemy ryzykować utraty obecnej pozycji czy ew. negatywnych skutków — a obawa ta jest zrozumiała. Pozycjonowanie pod wyszukiwanie głosowe nie niesie ze sobą żadnego ryzyka lub negatywnych skutków, a odpowiednio przeprowadzone, wspomaga również ogólne pozycjonowanie — tradycyjne, gdyż dostosowuje witrynę do większej ilości osób. Ogólnie pozycjonowanie pod GVS polega na dodaniu nowych elementów i nie ingeruje w te obecne, które zapewniają naszą obecną pozycję w Google. Wyszukiwarka zachęca również sama do takiej optymalizacji witryny np. poprzez udostępnienie artykułów na ten temat czy zachęcanie do dobrych praktyk.
Jak pozycjonować witrynę pod Google Voice Search?
Pierwszym elementem pozycjonowania witryny pod wyszukiwanie głosowe jest dopasowanie jej do urządzeń mobilnych. W tym celu witryna musi posiadać responsywną wersję strony, by wyświetlać się komfortowo na urządzeniach z małymi ekranami. Wersja taka posiada inny układ, rozmiary czcionek oraz da się komfortowo przeglądać np. na smartfonach. Informacja ta z pewnością zostanie doceniona przez Google przy ustalaniu rankingu wyników wyszukiwania. Kolejnym elementem, o jaki należy zadbać, jest szybkość wczytywania się witryny. Google promuje — szczególnie przy wyszukiwaniu głosowym szybkie dostarczanie informacji. Warto zatem zweryfikować ustawienia hostingu, ilość multimediów na stronie czy sprawdzić w narzędziu diagnostycznym Google ogólny czas wczytywania się strony i wykonać zalecenia marki.
Jedną z najważniejszych rzeczy, która wpływa na pozycjonowanie witryny pod wyszukiwanie głosowe, jest używanie odpowiednich słów kluczowych. Działają one na takiej samej zasadzie co frazy przy tradycyjnym pozycjonowaniu, ale muszą odpowiadać charakterem wyszukiwaniu głosowemu. Warto zatem dodawać w tekstach seo i na stronie long taile, czyli długie ogony. Są to całe zdania lub sformułowania w stylu mowy potocznej. Dobrym przykładem będzie np. zdanie “kiedy rozpoczynają się igrzyska olimpijskie?”. W pozycjonowaniu standardowym przeważnie fraza taka brzmiałaby “igrzyska kiedy start”. Słowa kluczowe na naszej witrynie muszą zatem odpowiadać dokładnie tym które są wprowadzane przez mikrofon, a nie tylko wpisywane ręcznie.
Profil Autora
Ostatnie artykuły
- 20 września 2024AktualnościKto powinien rozważyć oklejanie fotobudki?
- 16 sierpnia 2023AktualnościEfekt szminki. W czasach inflacji inwestujemy… w siebie
- 4 lipca 2023AktualnościKatarzyna Butowtt: Początek reklam w Polsce był dosyć dziwny, siermiężny, ale szybko się rozwinął
- 9 maja 2022Public RelationsJak ocenić kampanię PR?