Algorytmy Google, które mają wpływ na pozycjonowanie – poznaj algorytm Koliber, Panda, Pingwin i Gołąb oraz wiele innych mniej znanych!

Google ustalając ranking wyników wyszukiwania, używa do tego celu kilkunastu – kilkudziesięciu algorytmów. Niektóre z nich są odpowiedzialne za ten proces w bardzo dużym stopniu – inne w nieco mniejszym. Każdy algorytm prześwietla naszą witrynę pod innym kątem i sprawdza inne dane. W tym tekście prezentujemy i opisujemy najpopularniejsze algorytmy Google oraz przedstawiamy zasadę ich działania.

Algorytm Koliber

Pierwszym algorytmem w naszym zestawieniu jest Koliber. Jest on odpowiedzialny za całościowe analizowanie zadanego pytania oraz pomaganie w udzielaniu odpowiedniej odpowiedzi. Algorytm Kliber analizuje tzw. long taile, czyli zapytania składajcie się z kilku — kilkunastu słów oraz wyszukuje najodpowiedniejsze witryny pod tym kątem. Dzięki temu wyniki wyszukiwania dla zapytań głosowych, naturalnych lub długich są dokładniejsze. Jeśli pozycjonujemy witrynę, warto zatem na naszej stronie pamiętać, o dodaniu ling taili. Kolejnym elementem, za który odpowiedzialny jest Koliber, jest wyświetlanie wyników wyszukiwania z krótką definicją — tak, aby można było poznać odpowiedź na pytanie bez konieczności wchodzenia na witrynę. Z pozoru jest to niekorzystne dla właścicieli witryn, gdyż nie zaliczą oni wejścia użytkownika, a dane z witryn zostaną wyświetlone bezpośrednio w wyszukiwarce. Z praktycznego punku jednak użytkownicy często chętnie przechodzą na witryny w celu uzyskania dalszych informacji. Algorytm ten pojawił się w Google w 2013 roku i jest jedną z najnowszych aktualizacji. Ogólnie zadaniem algorytmu Koliber jest szybkie oraz trafne dostarczanie informacji użytkownikom.

Algorytm Panda

Panda to jeden z podstawowych algorytmów Google, który pomaga oceniać różnego rodzaju witryny. Jest on odpowiedzialny za analizę witryn pod kątem contentu. Panda sprawdza zatem treści na stronie oraz dokonuje oceny czy są one wartościowe i jakościowe. Z pewnością algorytm Panda wykryje duplikaty treści czy plagiaty np. z innych stron w internecie. Kolejnym elementem, który wykrywa ten algorytm, jest obecność słów kluczowych w tekście. Panda wykrywa teksty, które zawierają frazy związane z daną tematyką, które są dodawane nienaturalnie – jedynie w celu oszukania wyszukiwarki. Kolejnym elementem, który jest oceniany na naszej stronie przez ten algorytm, jest naturalność tekstu oraz jego jakość i to czy tekst był pisany przez człowieka. To bardzo ważna kwestia, gdyż algorytm ten walczy z tekstami pisanymi jedynie w celu pozycjonowania witryny. Panda sprawdza również długość tekstów. Google od wielu lat promuje teksty długie, wartościowe oraz wnoszące wiele informacji do tematu. Warto zatem napisać teksty dłuższe niż kilka tysięcy znaków, aby wyróżnić się pod tym względem wśród konkurencyjnych witryn.

Algorytm Pingwin

Algorytm Pingwin to algorytm, którego zadaniem jest walczenie ze spamem, niskowartościowymi treściami oraz nieetycznymi i nielegalnymi działaniami, które mają na celu podnieść ranking naszej witryny. Pingwin ma zdolność wykrywania manipulacji przy linkowaniu wewnętrznym. Jeśli dana witryna w krótkim czasie uzyska bardzo dużo linków zwrotnych, algorytm może oznaczyć taką stronę. Algorytm może również wykrywać jakość witryn, z których pochodzą backlinki. Nie warto zatem dodawać linków na witrynach o bardzo niskiej jakości lub tych, które służą jedynie linkowaniu. Pingwin wyszukuje witryny, które zawyżają również sztucznie ruch na stronie oraz korzystają z tzw. BlackHat SEO, czyli nieetycznych metod pozycjonowania. Wracając do linkowania zewnętrznego, jeśli zmierzamy w taki sposób pozycjonować witrynę, warto również dywersyfikować źródła odnośników. Możemy zatem dodawać je na forach, blogach czy w social mediach, aby wszystkie linki nie pochodziły jedynie z jednego typu witryny — co Pingwin jest w stanie wykryć.

Algorytm Gołąb

Jednym z najnowszych algorytmów Google jest Gołąb. Został on wprowadzony w 2014 roku oraz jest odpowiedzialny za lokalne dostarczanie informacji użytkownikom wyszukiwarki. Algorytm ten analizuje zatem powiązane witryny z danymi lokalizacjami i wyświetla strony lokalnie np. gdy szukamy danej usługi. Gołąb jest też odpowiedzialny za wyświetlanie mapki przy wynikach wyszukiwania w Google, która znajduje się nad wynikami lub po prawej stronie. Algorytm na podstawie informacji o stronie np. adresu, powiązanej wizytówki czy danych może sugerować konkretne firmy lub marki jako wyniki wyszukiwania.

Inne algorytmy Google

Google oprócz kilku najważniejszych — podstawowych i najbardziej znanych algorytmów, które oceniają naszą witrynę, posiada również wiele innych mniej popularnych. Nie są one jednak mniej skuteczne i również prześwietlają naszą witrynę pod różnymi kątami. Pierwszym takim algorytmem jest Pirat. Jest to algorytm, który wyszukuje i wykrywa witryny, na których znajdują się treści nielegalne oraz zapobiega promowaniu takich treści. Drugim ciekawym algorytmem jest Page Layout. Jest on odpowiedzialny za wykrywanie witryn, które w głównej części posiadają zbyt dużą liczbę reklam. To bardzo ważny algorytm, który wpływa bezpośrednio na komfort korzystania z witryny przez użytkowników. Bardzo często obecność reklam uniemożliwia przeczytanie tekstu czy przejście do innej części serwisu. Nieco podobnym algorytmem jest Google Intrusive Interstitials Mobile Penalty. Monitoruje on witryny mobilne pod kątem wyświetlenia całoekranowych reklam, które również przeszkadzają w korzystaniu z serwisu. Algorytm Payday Loan z kolei wychwytuje witryny w sieci, które zawierają dużo spamu i nie są przydatne dla przeciętnego użytkownika internetu. Bardzo ciekawym algorytmem, który idzie z duchem czasu, jest Mobile Geddon. Jest to algorytm, który wykrywa w sieci strony dostosowane do urządzeń mobilnych i wyświetla je priorytetowo — często przed tymi niezoptymalizowanymi. Jego celem jest dostarczenie wyników wyszukiwania dla urządzeń mobilnych, aby użytkownicy mogli komfortowo przeglądać na nich treści z sieci.


Zobacz: Pozycjonowanie i wszystko to, co powinieneś o nim wiedzieć! Krótki poradnik o pozycjonowaniu

Dodaj komentarz