Google – dowiedz się najważniejszych rzeczy o wyszukiwarce Google, zanim rozpoczniesz pozycjonowanie witryny i sprawdź jak działa mechanizm pozycjonowania!

Wyszukiwarka Google to zdecydowanie najpopularniejsza wyszukiwarka internetowa w sieci. Ma ona ok 97% udziału w rynku i niepodzielnie rządzi tym sektorem w sieci. Bardzo często pozycjonujemy nasze strony lub zamierzamy to zrobić, aby pozyskiwać ruch organiczny z internetu. Przed podjęciem decyzji o pozycjonowaniu lub nawet w trakcie warto poznać dokładnie, czym tak właściwie jest ustalenie rankingu wyników wyszukiwania przez Google, na jakiej zasadzie działa indeksowanie witryn oraz jak działa Google. O tym wszystkim piszemy poniżej.

Czym jest Google?

Google to największa w sieci wyszukiwarka internetowa. Posiada ona ok. 97%-98% udziału w rynku oraz jest monopolistą na tej płaszczyźnie. Wyszukiwarka Google służy do wyszukiwania stron internetowych dostępnych w sieci. Obecnie umożliwia odnalezienie większości witryn, choć istnieje pewna grupa, stron, która jest niewidoczna, gdyż ich właściciele wybrali takie ustawienia. Google w niedalekiej przyszłości zgodnie z zapowiedzią indeksować będzie jednak wszystkie strony bez względu na ustawienia właścicieli witryn, gdyż jej główną misją jest właśnie skatalogowane wszystkich witryn. Google nie posiada w swoich zbiorach fizycznie wszystkich stron i nie wyświetla ich. Wyszukiwarka jedynie je indeksuje, czyli posiada informacje o tym, jaki jest adres strony, o czym jest witryna i jak bardzo jest przydatna. Po wpisaniu hasła przez użytkownika do wyszukiwarki, Google ze swojej bazy – spisu wyświetla listę wyników wyszukiwania. Znajdują się na niej adresy witryn ułożone w najlepszej — według Google, kolejności dla danego zapytania.

Jak Google indeksuje witryny internetowe?

Google wyświetlając wyniki wyszukiwania, ustala je na podstawie ok. 200 czynników. Niektóre z nich są znane, a niektóre są tajemnicą. Obecnie prawie wszystkie elementy, które mają wpływ na pozycjonowanie są przeważnie szeroko znane i dość dokładnie zbadane przez specjalistów, choć nie są to pewne czy potwierdzone informacje. Google do oceny witryny używa kilkudziesięciu zaawansowanych algorytmów. Mogą być to algorytmy np. Pingwin, Panda czy Koliber. Każdy z algorytmów bada stronę internetową pod określonym kątem. Niektóre z nich mogą sprawdzać jakie treści znajdują się na sotnie, a inne czy treści te są legalne lub, czy strona jest dostosowana do urządzeń mobilnych. Następnie Google przechowuje wszystkie te informacje na swoich serwerach wraz z adresem strony. Google posiada gigantyczne ilości takich danych. Gdy dany użytkownik wpisuje do wyszukiwarki dane hasło, Google wybiera ze swojej bazy te strony, które jej zdaniem są najtrafniejsze i wyświetla je użytkownikowi. Może robić to pod kątem np. tematycznym, używanego urządzenia, lokalizacji czy zadanego pytania. Oznacza to, że dwa takie same pytania zadane przez dwóch różnych użytkowników w sieci mogą dać dwie różne listy wyników wyszukiwania. Google w ten sposób stara się dopasować indywidualnie wyniki do danej osoby.

Czym jest optymalizacja witryny a czym pozycjonowanie strony internetowej?

Aby dokładnie poznać, jak Google indeksuje witryny i czym jest ogólnie pozycjonowanie, należy poznać dwa podstawowe pojęcia w tym kontekście, czyli optymalizację witryn i pozycjonowanie. Są one często używane niesłusznie zamiennie. Najbardziej obszernym terminem jest pozycjonowanie strony internetowej. Odnosi się ono do całego procesu zwiększania pozycji naszej strony internetowej w wynikach wyszukiwania. Zawiera ono w sobie zarówno działania on site jak off site, czyli na stronie www i poza nią w sieci. Optymalizacja witryny internetowej jest odpowiednim ustawieniem oraz skonfigurowaniem witryny tak, aby była, jak najlepiej dopasowana do wyszukiwarki Google i wysoko przez nią oceniana. Optymalizacja witryny polega na wielu czynnościach. Z pewnością są to te związane z kodem html strony oraz takie jak, uproszczenie szkieletu witryny, odpowiedni układ podstron, ustawienie metadanych, opisów i tytułów witryn czy wersja mobilna witryny. Optymalizację strony internetowej przeprowadza się również pod kątem treści, zamieszczając jakościowy content czy dodając teksty seo z frazami i słowami kluczowymi, pod jakimi ma być widoczna strona w internecie. Są to tylko najpopularniejsze działania optymalizacyjne. Do działań off site, czyli poza stroną internetową zaliczyć można np. link building, czyli linkowanie zewnętrzne czy sprowadzanie ruchu na witrynę.

Dlaczego warto pozycjonować witrynę internetową?

Pozycjonowanie witryny internetowej to bardzo ważny proces, który warto wykonawać z kilku powodów. Pierwszym i najważniejszym z nich jest uzyskanie wysokiej pozycji w wynikach wyszukiwania Google. Obecnie użytkownicy korzystają praktycznie z pierwszej strony wyników wyszukiwania, pomijając wyniki, które znajdują się na kolejnych. Najczęściej wybieranym wynikiem jest ten na pierwszym miejscu, a pierwsze trzy wyniki często zbierają ponad połowę ruchu z całej pierwszej strony wyników wyszukiwania. Im wyżej będziemy zatem na liście rankingowej wyników Google, tym więcej osób przejdzie na naszą witrynę i, na tym większy ruch będziemy mogli liczyć. Wysoka pozycja w wynikach wyszukiwania Google wpływać będzie bezpośrednio na szybszy rozwój biznesu lub projektu oraz zarabianie większej sumy pieniędzy. Kolejnym powodem, dla którego warto pozycjonować witryn i walczyć o wysoki ranking jest kwestia wizerunkowa. Użytkownicy w sieci ufają wyszukiwarce Google. Jeśli dana witryna np. firmy czy projektu znajduje się wysoko w wynikach wyszukiwania, internauci uważają daną firmę za wiarygodną oraz wartościową. Wysoka pozycja witryny internetowej to też profesjonalne odbieranie naszej marki.

Powodem, dla którego warto pozycjonować strony internetowe jest możliwość uzyskania miana lidera lokalnego. Na lokalnych rynkach panuje dużo mniejsza konkurencja. Dzięki temu przeprowadzając odpowiednio pozycjonowanie i mając lokalną markę, możemy stosunkowo łatwo znaleźć się na najwyższych pozycjach w wynikach wyszukiwania oraz budować wizerunek lokalnego lidera. Wiele firm lokalnych nie pozycjonuje swoich witryn lub nawet ich nie prowadzi regularnie. Warto więc wykorzystywać pozycjonowanie strony www do budowania wizerunku swojej marki.


Sprawdź: Algorytmy Google, które mają wpływ na pozycjonowanie – poznaj algorytm Koliber, Panda, Pingwin i Gołąb oraz wiele innych mniej znanych!

Dodaj komentarz