Personal branding nie jest jeszcze szeroko wykorzystywany przez osoby prywatne, a trend budowania marki najczęściej widzimy na przykładzie dużych firm. Dzięki personal brandingowi swoją markę mogą budować jednak świadomie i skutecznie osoby prywatne, będące pracownikami lub twórcami. Zdecydowanie warto wykorzystać taką możliwość i czerpać z wiedzę świata marketingu. W dalszej części odpowiadamy na pytania, czym jest personal branding, jak budować własną markę jako osoba prywatna i jakie korzyści daje ta cała sytuacja.
Czym jest personal branding?
Personal branding to świadome budowanie własnej marki jako osoba prywatna. Budowanie to polega na zwiększaniu swoich kompetencji i umiejętności oraz promowaniu się i sprzedawaniu na rynku tak samo, jak produkt przez agencje marketingowe. Personal branding nie jest szeroko wykorzystywany w Polsce, choć na Zachodzie jest już stosowany bardzo często i nie jest on nowością. Budowanie własnej marki ma na celu zwiększenie naszej wartości w oczach klientów oraz zwiększenie swojej wartości merytorycznie. Trend budowania marki personalnie możliwy jest do prowadzenia przez każdą prywatną osobę, ale szczególnie korzystny jest przy profesjach twórczych. Trend ten od technicznej strony wygląda podobnie do promowania produktów i bazuje na takich samych założeniach marketingowych czy wizerunkowych. Wykonując pewne czynności, możemy zwiększyć swoją wartość, a co za tym idzie zarabiać większe sumy, otrzymywać lepsze propozycje współpracy czy szybciej rozwijać swoją karierę. Budowanie własnej marki odbywa się jedynie w stosunku do naszej osoby i podnosi tylko jej wartość.
Jakie korzyści daje budowanie marki?
Budowanie swojej marki daje bardzo dużą liczbę korzyści. Pierwszym plusem i powodem, dla którego warto to robić, są profity finansowe. Jest to prosta zależności i doskonale można zauważyć ją na rynku pracy czy w biznesie. Im osoba bardziej znana i posiadająca większe kompetencje, tym więcej pieniędzy zarabia za swoją pracę. Elementy te można łatwo osiągnąć, promując się odpowiednio czy nabywając nowe umiejętności. Większe zainteresowanie naszą osobą przełoży się też na szybszy rozwój kariery zawodowej oraz otrzymywanie lepszych propozycji współpracy. Budowanie marki jest stosunkowo proste i wymaga od nas jedynie zaangażowania. Większość czynności związanych z personal brandingiem daje nam już korzyści pasywnie. Dobrym przykładem jest odbycie kursu, który podniesie naszą wartość, a my będziemy czerpać niego korzyści przez wiele lat.
Jak budować prywatną markę?
Budowanie swojej własnej marki powinniśmy rozpocząć od merytorycznego zwiększania swojej wartości. Pod tym terminem kryć będą się różnego rodzaju kursy, szkolenia czy podnoszenie własnych kwalifikacji. Doskonałym pomysłem jest też edukacja, uzyskiwanie licencji, uprawnień czy doświadczenia np. przy pomocy wolontariatu itp. Budowanie marki będzie jedynie efektywne, gdy wraz z reklamą i promocją będzie szło także nabywanie samej wiedzy. Mając większe kompetencje, będziemy mieli dodatkowy atut w ręku oraz będziemy mogli podejmować się nowych prac. Z pewnością najbardziej przydatnymi umiejętnościami będą te związane stricte z pracą zawodową, jaką wykonujemy. Możemy jednak nabywać też umiejętności z pogranicza naszej profesji czy wręcz niezwiązane z naszą pracą.
Drugim i jednym z najważniejszych elementów budowania własnej osobistej marki jest promocja i reklama. Nawet najbardziej wykształcona i kompetentna osoba, nie osiągnie sukcesu, jeśli nie dowiedzą się o niej odbiorcy i potencjalni zleceniodawcy. Jest to dokładnie ta sama zasada, która obowiązuje przy sprzedaży i pomocy produktów oraz usług. Im bardziej znani będziemy, tym większe zainteresowanie wzbudzimy i tym lepsze propozycje otrzymamy. W tym celu możemy promować swoje nazwisko i osobę na kilka sposobów. Z pewnością będzie to tworzenie portfolio, strony internetowej czy jej pozycjonowanie. Obecnie w Google wiele osób poszukuje specjalistów i warto być ze swoją stroną www na wysokich pozycjach w wyszukiwarce pod danymi hasłami lub lokalnie. Swoją działalność możemy również zaznaczyć, uruchamiając wizytówkę Google czy dodawać wpisy w katalogach biznesowych. Bardzo dobrym sposobem promocji jest promocja w social mediach — zarówno poprzez tworzenie profili, jak i dodawanie ogłoszeń na poszczególnych grupach. Kolejnymi ciekawymi rozwiązaniami wartymi uwagi są marketing szeptany, artykuły sponsorowane czy influencer marketing. Jeśli posiadamy pewne środki, promować możemy się poprzez płatną reklamę na Facebooku czy w Google. Promocja naszego nazwiska może przebiegać dokładnie tak samo, jak produktu. Obecnie coraz więcej agencji interaktywnych czy marketingowych oferuje prowadzenie personal brandingu i jeśli zależy nam profesjonalnym efekcie, warto rozważyć taką opcję.
Istotnym elementem w budowania własnej marki jest również oferowanie więcej niż konkurenci oraz wyróżnianie się spośród tłumu. Dzięki temu klienci będą wybierali nas częściej, a my będziemy mieli większe szanse na znalezienie lepszych zleceń. Wyróżniać się możemy poprzez oferowanie dodatkowych usług, gratisów czy kompleksowych usług z danej dziedziny. Możemy również oferować usługi w pakietach i abonamentach czy dodatkowe profity, z których korzystają klienci. Może być to np. darmowy dojazd czy diagnoza lub analiza przypadku.
W jakich zawodach warto stosować PB?
Ogólnie personal branding i budowanie własnej marki jest niezwykle korzystne i przyniesie nam sporo profitów w wielu branżach. Istnieją jednak pewne profesje, w których szczególnie warto postawić na świadome budowanie własnej marki, gdyż stworzenie brandu da nam najwięcej korzyści. Z pewnością są to profesje twórcze, gdzie tworzymy pod własnym nazwiskiem, lub efekt pracy jest inny w zależności od tego, kto ją wykonywał. Profesjami takimi będą np. muzycy, graficy, copywriterzy czy freelancerzy i osoby świadczące usługi np. kosmetyczne. Jeśli jesteśmy wybierani na podstawie swoich osiągnięć, zdecydowanie warto budować własną markę, zwiększać swoje kompetencje czy odpowiednio reklamować. Szczególnie polecany personal branding jest osobom, które działają na szerokim rynku biznesowym czy pracownika i chcąc się wyróżnić na tle innych konkurentów. Z pewnością budowanie marki pomoże nam przebijać się na kolejne poziomy kariery.
Profil Autora
Ostatnie artykuły
- 20 września 2024AktualnościKto powinien rozważyć oklejanie fotobudki?
- 16 sierpnia 2023AktualnościEfekt szminki. W czasach inflacji inwestujemy… w siebie
- 4 lipca 2023AktualnościKatarzyna Butowtt: Początek reklam w Polsce był dosyć dziwny, siermiężny, ale szybko się rozwinął
- 9 maja 2022Public RelationsJak ocenić kampanię PR?