Jak sklepy on-line radzą sobie z kryzysem koronawirusa?

Fora dla marketerów kipią od komentarzy i wymiany informacji – spadki na giełdzie i spadki w SEO – pisze Adam. Dla szkoleń offline i restauracji – reklamy wstrzymane – dodaje Tomasz. Wszyscy zauważają spadki oglądalności. Gdy w środę 11 marca ogłoszono, że zajęcia w szkole zostaną odwołane od następnego tygodnia, w marketach i dyskontach rozpoczęło się masowe wykupywanie żywności o przedłużonej przydatności do spożycia. Klienci odeszli od komputerów, a właściciele eCommerce poczuli chłód na plecach.

W ramach badania przeanalizowano dane wybranych klientów YouLead Sales & Marketing Automation branży z eCommerce w dniach 9-16 marca 2020 r. Celem było sprawdzenie jaki wpływ miała pandemia koronawirusa na ich działalność.

Spadki oglądalności:

Klientami YouLead Sales & Marketing Automation są sklepy on-line notujące od kilku tysięcy do kilkuset tysięcy odwiedzin miesięcznie. U jednego z większych klientów YouLead w analizowanym okresie liczba użytkowników odwiedzających stronę WWW spadła o 26%, co ciekawe w tym samym czasie liczba sesji wzrosła o blisko 6%. Poniższy wykres ilustruje porównanie liczby użytkowników 9-16 marca do analogicznego okresu poniedziałek-poniedziałek w poprzednim tygodniu:

rys. 1. Spadek liczby użytkowników 9-16 marca, źródło: klient YouLead

U innych analizowanych klientów odnotowano spadki liczby użytkowników od 3% do 38%. U niektórych klientów pojawił się powolny trend wzrostowy:

rys. 2. Wzrost liczby użytkowników od 16 marca, źródło: klient YouLead

Wzrost oglądalności dzięki kampanii e-mail:

Warto w tym miejscu przytoczyć przykład jednego z klientów YouLead, który w tym trudnym okresie zdecydował się na wysłanie mailingu do zgromadzonej przy pomocy YouLead bazy mailingowej. W efekcie w analizowanym okresie liczba użytkowników wzrosła o  38% w stosunku do poprzedniego tygodnia, co pozwoliło odrobić część utraconej sprzedaży.

rys. 3. Wzrost liczby użytkowników pow wysyłce mailingu, źródło: klient YouLead

Obroty:

W analizowanym okresie wszyscy klienci YouLead zanotowali spadek obrotu, skala spadków zależała od branży i wynosiła od 21 do nawet 52%. Największe spadki zanotowała branża odzieżowa. Jedynie elektronika zanotowała wzrosty od 6 do 7%. Pocieszające jest także to, że już 16.03 w porównaniu do poprzedniego poniedziałku, u znacznej części klientów pojawił się wzrost obrotu. Spadki w stosunku do poprzedniego poniedziałku wyniosły już tylko kilka procent, a niektóre firmy zanotowały znaczne wzrosty obrotów, wynoszące od 26 do nawet 39%.

Poniżej wykres z od jednego z klientów, którego obroty wracają do poziomu sprzed tygodnia:

rys. 4. Wzrost obrotów od 16 marca 2020 r., źródło: klient YouLead

Odzyskiwanie porzuconych koszyków:

Klienci YouLead, mimo spadku obrotów spowodowanego sytuacją na rynku, wciąż odnoszą korzyści z mechanizmów marketing automation. Analiza pokazuje, że choć skłonność klientów do finalizowania transakcji spadła, to mechanizmy odzyskujące porzucone koszyki oraz rekomendujące produkty działają dobrze i wciąż zwiększają obrót klientom YouLead. W analizowanym okresie z mechanizmów odzyskiwania porzuconego koszyka YouLead pochodziło nawet 15% obrotu, zaś w okresie poprzedzającym kryzys koronawirusa, obrót pochodzący z tego mechanizmu wynosił nawet 24%.

eCommerce z nadzieją

Po chwilowym załamaniu pierwsze statystyki pozwalają patrzeć z nadzieją na rynek eCommerce, co potwierdza przegląd statystyk klientów YouLead, które po gwałtownych spadkach w poprzednim tygodniu, w poniedziałek i wtorek uzyskały trend wzrostowy, choć większość z nich nie wróciła jeszcze na pułap z okresu poprzedzającego narodową kwarantannę.

Materiał zawiera przykłady pochodzące ze statystyk klientów YouLead Sales & Marketing Automation – oprogramowania zwiększającego sprzedaż i efektywność działań marketingowych, dzięki unikalnym możliwościom wpływu na decyzje zakupowe klientów. System działa na stronie www, w kanale e-mail, webpush i sms, i umożliwia między innymi: ratowanie porzuconych koszyków, zwiększanie wartości koszyka przez up-selling i cross-selling, a także rekomendacje produktowe poprzez www/e-mail/WebPush oraz aktywizację klientów. Pozyskiwanie kontaktów na listę mailingową jest, dzięki YouLead, nawet 2x szybsze dzięki spersonalizowanym formularzom. Oprogramowanie działa także w branżach pozyskujących Leady ze strony www i generuje.

Powyższy tekst należy rozumieć jako case study, a nie analizę rynkową, ponieważ za mało jeszcze jest danych na temat zachowania klientów w tym trudnym dla gospodarki okresie.

Krzysztof Piądłowski, YouLead.pl

Dodaj komentarz