Dysponujesz małym budżetem reklamowym? Wykorzystaj marketing szeptany, inbound marketing lub marketing wirusowy!

Posiadanie małego budżetu reklamowego lub jego brak to bardzo częsty problem osób czy marek, które chcą promować się w internecie. Często jest to też powodem odkładania rozpoczęcia promocji i marnowania potencjału reklamowego. Marketing internetowy posiada jednak wiele różnych alternatywnych sposobów np. względem kosztownych kampanii reklamowych w stylu influencer marketingu czy reklamy internetowej. W tym tekście przedstawimy kilka ciekawych sposobów na promowanie się w sieci niskim kosztem lub nawet bezkosztowo.

Marketing Szeptany

Pierwszym sposobem, jaki możemy wykorzystać do ekonomicznego promowania swojej marki lub produktu, jest marketing szeptany. Jest to idealny sposób, aby przy małym budżecie reklamowym dotrzeć do wielu odbiorców oraz przedstawić im swoją ofertę. Marketing szeptany polega na dodawaniu w internecie różnego rodzaju wpisów. Są to najczęściej wpisy polecające naszą firmę. Mogą być dodawane oficjalnie przez naszą markę lub neutralnie w tonie informacyjnym, iż istnieje ciekawy do sprawdzenia produkt. Wpisy tego typu zawierają również nazwę naszej marki, produktu czy link do naszej strony www. Wpisy marketingu szeptanego dodaje się w wielu miejscach w sieci — wszędzie tam, gdzie mogą przebywać potencjalni klienci naszej marki. Z pewnością są to fora internetowe, tematyczne witryny, blogi czy social media. Dodawanie wpisów polecających naszą markę jest niezwykle korzystne pod wieloma względami. Dają one możliwość bardzo niskim kosztem lub za darmo dotarcia do bardzo dużej grupy osób. Jeden wpis może przeczytać nawet kilkaset osób. Dodając ich wiele w różnych miejscach internetu, możemy liczyć na spory odzew bez wydawania dużych sum. Wpisy pozostają również na długo w sieci i mogą generować dla nas regularne zyski. Marketing szeptany jest też korzystny pod względem wizerunkowym. Odbiorcy chętnie korzystają z poleceń innych użytkowników, gdyż są one naturalne, nienachalne oraz sugerują, że produkt jest dobry i wart zobaczenia.

Inbound Marketing

Kolejnym sposobem na budżetowe promowanie się w internecie jest Inbound Marketing. Jest to nieco pomijana strategia internetowa, która jednak coraz częściej wygrywa z agresywnymi i nachalnymi reklamami. Inbound marketing to tzw. marketing przychodzący. W myśl tej zasady  zwiększamy maksymalnie widoczność naszej marki w sieci i czekamy aż to klienci i znają nas samodzielnie — bez wychodzenia do nich z reklamą. Sposób ten wbrew pozorom przynosi wiele korzyści i jest skuteczny. Obecnie odbiorcy wolą samodzielnie wyszukiwać rozwiązań czy produktów i są wyczuleni na spam lub wyskakujące reklamy. Inbound marketing będzie zatem polegał na zamieszczaniu we wszystkich możliwych emisjach w sieci informacji o naszej marce i daniu odnajdywania się klientom. Mogą być to wizytówki w katalogach firm, wizytówka na Google Maps czy posty na forach tematycznych. Dobrym rozwiązaniem jest również stworzenie bloga oraz prowadzenie kanałów społecznościowych. Szczególnie w social mediach konta marki prowadzone starannie i regularnie mogą przynosić nam wiele korzyści — a w tym klientów. W social mediach możemy również brać udział aktywnie w życiu grup tematycznych oraz w taki sposób zwiększyć swoją widoczność. Dużym plusem Inbound Marketingu jest fakt pozyskiwania zdecydowanych już wstępnie klientów oraz zdecydowanych odbiorców. Osoby, które wyszukują same informacje, wyszukują je w jakimś celu — najczęściej zakupowym.

Viral Marketing

Viral Marketing jest jednym z najbardziej nieprzewidywalnych budżetowych sposobów promowania własnej marki, ale który może dać niezwykle dobre efekty. Jest to rodzaj marketingu internetowego, który polega na stworzeniu ciekawej, intrygującej, śmiesznej lub przydatnej treści, którą następnie publikujemy w internecie. Zgodnie z tą strategią materiał ma się rozprzestrzeniać po sieci niczym wirus i być polecany przez kolejnych użytkowników. Materiał viral marketingowy ma za zadanie przyciągać uwagę odbiorców oraz być na tyle ciekawy, aby oni polecali go samodzielnie. W takiej reklamie możemy używać otwarcie nazw marek czy logotypów i opublikować go jako marka. Materiałem viralnym może być zdjęcie, filmik czy tekst. Przeważnie materiały tego typu stylizowane są na amatorskie, ale muszą być wykonywane w pełni profesjonalnie. Reklama w takim stylu może być zabawnym nagraniem video, ciekawym spotem reklamowym czy przydatnym materiałem np. raportem, statystyką czy e-bookiem. Największym plusem viral marketingu jest fakt samodzielnego rozprzestrzeniania się. W tej opcji oprócz kosztów stworzenia reklamy — które mogą być zerowe jeśli reklamę wykonany samodzielnie, nie zapłacimy nic za dystrybucję. Ostatecznie reklama w takim stylu może być darmowa i mieć bardzo duży zasięg.

Prowadzenie kanałów i platform

Marketing internetowy daje wiele możliwości ekonomicznego promowania się, gdy posiadamy mały budżet reklamowy. Jednym z najlepszych sposobów na to jest promowanie się w social mediach i prowadzenie kanałów społecznościowych. Portale tego typu idealnie spełniają swoją rolę, gdyż prosto — i co najważniejsze tanio możemy dotrzeć do swoich odbiorców. W myśl tego sposobu możemy stworzyć profile na Facebooku, Instagramie czy YouTube oraz prowadzić profile marki. W tych miejscach sporo osób poszukuje informacji, danych czy produktów. Platformy społecznościowe są również idealnym miejscem na zaprezentowanie swojej marki. Rzetelnie uzupełniony profil pozwoli odnaleźć nas wielu osobom. Ciekawie prowadzone konto np. z regularnymi publikacjami czy ciekawymi materiałami przyciągnie wiele osób zainteresowanych daną tematyką. Wszystko to możemy wykonywać bez jakiegokolwiek budżetu. Jeśli będziemy posiadali stworzone kotna marki, możemy promować je, brać czynny udział w dyskusjach i zdobywać klientów właśnie z social mediów. Stworzenie ciekawego materiału np. nagrania wideo lub posta wymaga jedynie poświęcenia odrobiny czasu. Post taki może być polecany i udostępniony oraz będzie widniał w wyszukiwarce danego portalu. Jeśli posiadamy więcej czasu, możemy stworzyć profile marki na wielu portalach i prowadzić takie konta aktywnie. Obecność w social mediach wpłynie też pozytywnie na nasz wizerunek. Na Facebooku czy YouTube możemy przeprowadzać webinaria, czy transmisje live lub korzystać z oryginalnych form contentu.

Dodaj komentarz