Czy znasz 5 typów słów kluczowych? Sprawdź co to fraza główna, poboczna czy brandowa?

Poznaj te typy fraz i używaj ich świadomie!

Pisząc teksty seo lub wybierając frazy do umieszczenia na naszej witrynie, pod którymi chcemy być widoczni w sieci, przeważnie nie wybieramy fraz pod kątem ich typów. W rzeczywistości istnieje jednak pięć głównych typów fraz, które charakteryzują się innymi walorami, różnią się od siebie i służą do osiągania innych celów. W tym tekście przedstawiamy i opisujemy frazy główne, pobocze, lokalne, brandowe i long taile oraz podpowiadamy, do czego służy każdy typ frazy oraz w jakich sytuacjach warto używać danego rodzaju słowa kluczowego.

Frazy główne

Frazy główne to słowa kluczowe, pod którymi chcemy być widoczni w sieci. Przeważnie określa się kilka lub kilkanaście takich fraz i to właśnie pod nie optymalizuje witrynę. Są to również słowa najpopularniejsze w danej kategorii i najczęściej wyszukiwane — które przynoszą największy ruch. Przy tego typu frazach w sieci panuje największa konkurencja ze strony innych witryn, które również chcą się znaleźć na szczycie wyników wyszukiwania pod popularnymi frazami. Frazy główne są zatem przeważnie ogólnymi określeniami kategorii takimi jak sport, piłka siatkowa czy ubrania damskie.

Frazy poboczne

Frazy poboczne to drugorzędne w stosunku do fraz głównych słowa kluczowe. Są one mniej popularnymi frazami w danej kategorii, które jednak posiadają pewien ruch i mogą zapewnić nam przypływ małych ilości użytkowników na naszą witrynę. Frazy poboczne najczęściej używa się pojedynczo w tekstach seo lub jako uzupełnienie fraz głównych. Frazy te są jednak głównym bohaterem pozycjonowania szerokiego. Jest to styl pozycjonowania, który polega na umieszczaniu na witrynie nawet kilkuset lub kilku tysięcy mało popularnych fraz i uzyskiwania w ten sposób dużego ruchu na witrynę z wyszukiwarki Google. Frazy poboczne bardzo dobrze wpływają też na urozmaicenie tekstu i zapobiegają jego przeoptymalizowaniu. Jeśli więc pozycjonujemy witrynę standardowo — pod kilka fraz głównych, warto też pamiętać o tych pobocznych.

Frazy lokalne

Frazy lokalne to frazy, które składają się z poszczególnych słów kluczowych oraz mają dodatkowe słowo — najczęściej nazwę miasta na końcu. Frazy lokalne są zatem słowami kluczowymi zawierającymi nazwy miejsca, lokalizacji, terenu czy regionu, w którym działamy. Celem tych słów kluczowych jest nie tylko osadzenie nas w danej kategorii np. gastronomii, ale i też w danej lokalizacji. Pozycjonując witrynę pod frazy lokalne, będziemy zatem podnosić widoczność witryny w danej kategorii, ale jedynie lokalnie — nie globalnie. Frazami lokalnymi będą każde słowa kluczowe np. frazy główne, poboczne czy long taile, które jasno wskazują na dany obszar np. Warszawę, czy Małopolskie. Ten rodzaj fraz może być jedynym używanym na stronie, gdyż zawiera w sobie już słowo kluczowe z danej kategorii lub może być dodatkowym uzupełnieniem i występować np. obok fraz głównych. Frazy lokalne mogą występować też w różnych konfiguracjach i odmianach. Do najpopularniejszych fraz lokalnych zaliczyć można np. “hydraulik Warszawa” czy “Serwis informatyczny w Poznaniu”.

Frazy brandowe

Frazy brandowe to jedne z najciekawszych typów fraz w tym zestawieniu. Są one najmniej znane i najmniej używane. Ich mała popularność bierze się np. z małej wiedzy osób pozycjonujących samodzielnie stronę oraz wybierania przede wszystkim fraz sprzedażowych przez właścicieli witryn. Frazy brandowe to nazwy firmy lub marki. Mogą one występować jako samodzielna nazwa lub tak jak frazy lokalne w połączeniu z innymi słowami tematycznymi. Ich zadaniem jest powiązywanie naszej witryny z nazwą naszej marki i umożliwienie wyszukiwania naszej strony internetowej użytkownikom jedynie po nazwie marki, a nie po produkcie czy usłudze. Frazy brandowe – jeśli już pojawiają się na witrynie, używane są w bardzo małej ilości, gdyż nie dają bezpośrednio korzyści — np. nie sprowadzają klientów na stronę itp. Są jednak nieocenione i stają się często wykorzystywane przez marki, które istnieją już jakiś czas na rynku i po osiągnięciu grupy klientów chcą budować swój wizerunek, brand i rozpoznawalność.

Słowa kluczowe long tail

Long tail to kolejny — piąty rodzaj fraz w zestawieniu. Są to tzw. długie ogony, czyli długie zwroty, pytania, wyrażenia lub całe zdania. Bardzo często składają się np. z frazy głównej i pobocznej lub kilku fraz pobocznych. Ich celem jest uzyskanie ruchu na witrynę z bardzo szerokiego zasobu słów kluczowych — nawet tych mniej popularnych oraz pozyskiwanie ruchu z wyszukiwania głosowego, przy którym użytkownicy zadają głosowo do mikrofonu takie same zdania czy pytania. Przykładem long taila będzie np. fraza “gdzie we Wrocławiu znajduje się dobra restauracja”.

Kiedy warto używać dany rodzaj frazy?

Każdy rodzaj fraz dzięki swojej charakterystyce daje inne korzyści. Warto zatem konkretnych rodzajów słów kluczowych używać w konkretnych sytuacjach. Frazy bankowe warto używać, jeśli budujemy swoją markę — już od pierwszych dni pozycjonowania. Choć na początku działania serwisu jako mało znane firmy raczej nie będziemy wyszukiwani w sieci po nazwie marki, a po frazach usług i produktów, w późniejszym czasie będziemy mogli być wyszukiwani właśnie po nazwie maki. Wpłynie to na renomę oraz wiarygodność naszej firmy. Pozwoli to też uniknąć sytuacji, w której użytkownik będzie szukać nas w sieci po nazwie marki i nie otrzyma wyniku wyszukiwania — choć nasza witryna będzie istniała. Frazy lokalne z pewnością powinny być używane przez marki, które prowadzą biznes stacjonarny np. lokale handlowo usługowe lub kierują ofertę do odbiorców w danym regionie. W połączeniu np. z wizytówką Google Moja Firma na Google Maps używanie takich fraz da bardzo dobre rezultaty w pozycjonowaniu lokalnym. Long taile możemy stosować w każdej sytuacji. Będą one pomagały pozyskiwać ruch z urządzeń mobilnych i wyszukiwania głosowego oraz będą urozmaicały naszą witrynę pod kątem słów kluczowych. Frazy poboczne będą służyć nam do pozycjonowania szerokiego, gdy pozycjonujemy witrynę np. pod kilkaset mniej popularnych słów kluczowych lub jako uzupełnienie słów kluczowych na witrynie – przy pozycjonowaniu ogólnym.

Dodaj komentarz