Planujesz założyć własną agencję reklamową? Dowiedz się, jak zarejestrować taką firmę i jakich inwestycji potrzebujesz, aby rozwinąć biznes. Sprawdź też, jak możesz korzystnie je sfinansować.
Specyfika branży marketingowej
Prowadzenie agencji marketingowej wymaga kreatywności oraz wiedzy na temat promocji firm i marek za pośrednictwem różnych kanałów komunikacji. W branży tej istnieje duża konkurencja, lecz zarazem stale rośnie zapotrzebowanie na usługi, m.in. w zakresie reklamy, public relations (PR) czy pozycjonowania stron. Twoimi klientami najczęściej będą inne firmy, lecz możesz także obsługiwać instytucje publiczne, samorządowe czy pozarządowe oraz osoby prywatne.
Działalność w branży reklamowej wymaga przestrzegania licznych wymogów prawnych. Należy znać zwłaszcza przepisy dotyczące praw autorskich, ochrony konkurencji i konsumentów oraz przeciwdziałania nieuczciwym praktykom rynkowym.
Jak założyć agencję marketingową?
Przed założeniem firmy warto napisać biznesplan i oprzeć go na dokładnej analizie. Zastanów się, jakie mocne strony i szanse ma twoja agencja, lecz nie zapomnij o słabych stronach i zewnętrznych zagrożeniach. Przydatnym narzędziem do ich określenia jest analiza SWOT. Wykonaj także analizę finansową, która powinna uwzględniać przewidywane przychody i koszty – w tym początkowe oraz stałe.
Najprostszą formą prowadzenia agencji marketingowej jest jednoosobowa działalność gospodarcza. Zarejestrujesz ją bezpłatnie i bez wychodzenia z domu – wystarczy, że złożysz wniosek o wpis do CEIDG. Należy w nim wskazać kody PKD – najbardziej odpowiednie dla agencji marketingowej to:
- 73.11.Z – Działalność agencji reklamowych,
- 74.10.Z – Działalność fotograficzna,
- 63.12.Z – Działalność portali internetowych,
- 18.13.Z – Działalność usługowa związana z przygotowywaniem do druku.
Trudno prowadzić agencję marketingową w pojedynkę. Aby rozwinąć biznes i skutecznie konkurować na rynku, warto zatrudnić specjalistów – m.in. marketingowców, fotografów, copywriterów, montażystów, programistów, grafików komputerowych i specjalistów ds. pozycjonowania. Usługi możesz świadczyć we własnym lub wynajętym lokalu, a nawet w swoim domu.
Inwestycje potrzebne do rozwoju biznesu
Jeśli chcesz wyróżnić się na tle konkurencji i rozwinąć biznes, potrzebujesz wielu inwestycji. Do najważniejszych z nich zalicza się nowoczesny sprzęt IT – komputer, monitor, drukarka, skaner, aparat cyfrowy i sprzęt do filmowania, np. kamera i dron (choć oczywiście zależy to od profilu agencji i rodzaju świadczonych usług). Niezbędne będzie również oprogramowanie – zarówno biurowe, jak i specjalistyczne, w tym narzędzia SEO oraz programy do obróbki graficznej czy montowania filmów.
Warto zainwestować też w samochód osobowy lub dostawczy, który pozwoli szybko i sprawnie dojeżdżać na spotkania z klientami. Poza tym nie można zapomnieć o wyposażeniu biura, w tym o wygodnym biurku i fotelu, oświetleniu czy pojemnych szafach.
Leasing jako korzystne źródło finansowania inwestycji
Nie musisz kupować wszystkich niezbędnych przedmiotów za gotówkę. Unikniesz zamrażania własnego kapitału, jeśli skorzystasz z zewnętrznych źródeł finansowania. Do najpopularniejszych i najkorzystniejszych z nich zalicza się leasing. Pozwala on korzystać z wybranego przedmiotu na zasadach dzierżawy. Przez cały okres umowy będziesz opłacać nieduże raty, a po uregulowaniu wszystkich należności zyskasz możliwość korzystnego wykupu przedmiotu na własność. Po leasingu operacyjnym możesz też zwrócić go firmie leasingowej, a następnie wymienić na nowszy model – jeszcze sprawniejszy i bardziej funkcjonalny.
Leasing komputerów, oprogramowania IT, samochodu czy mebli biurowych jest łatwo dostępny – nawet dla nowych firm. Uproszczona procedura weryfikacji pozwala otrzymać przedmiot od ręki, bez skomplikowanych i czasochłonnych formalności. Firmy leasingowe nie wymagają też wysokiego wkładu własnego. Warunki leasingu – w tym długość trwania umowy, wysokość raty i harmonogram spłaty – dostosujesz elastycznie do potrzeb swojej firmy. Leasing nie obniży w dużym stopniu Twojej zdolności kredytowej. Dzięki temu możesz sfinansować kredytem inne inwestycje, których potrzebujesz do rozwoju biznesu.
Profil Autora
Ostatnie artykuły
- 8 lipca 2024AktualnościCo warto reklamować z pomocą stojaków ekspozycyjnych?
- 23 listopada 2023MarketingNietypowe ruchy w kampaniach reklamowych
- 28 sierpnia 2023MarketingJak sfinansować rozwój agencji marketingowej?
- 21 sierpnia 2023AktualnościJak nowoczesne metody płatności dla firm mogą ulepszyć Twój biznes on-line?