Czym się zajmuje i ile kosztuje marketing w 2019 roku?

W każdej firmie funkcjonuje kilka działów, które posiadają jasno określone kompetencje. Aby strategia założona przez władze spółki była realizowana w sposób prawidłowy, wszystkie komórki organizacji muszą działać w harmonijny sposób. Jest to system naczyń połączonych, który musi być stale nadzorowany. Jedna z najważniejszych komórek to dział marketingu. Bez niego nawet najlepszy produkt może ponieść sromotną porażkę na nasyconym rynku.

Dział marketingu – definicja pojęcia

Dział marketingu jest to wyodrębniona jednostka organizacyjna w danym przedsiębiorstwie, w której może pracować nawet kilkadziesiąt osób. Do głównych zadań tego działu należy kreowanie wizerunku marki, promowanie oferty przedsiębiorstwa przy użyciu dostępnych narzędzi e-marketingowych oraz tworzenie strategii budowania długofalowych relacji z klientami. Dział marketingu można określać w różnorodny sposób w zależności od tego, jaki jest zakres jego kompetencji. Specjaliści wyróżniają cztery podstawowe rodzaje: strategiczny i usługowy, zintegrowany, czyli oferujący pełen zakres usług; taki, który posiada ograniczoną rolę w przedsiębiorstwie oraz realizujący zadania z zakresu sprzedaży.

Najważniejsze zadania działu marketingu

Osoby pracujące w dziale marketingu tworzą strategię, której głównym celem jest wspieranie sprzedaży. Specjaliści z działu marketingu przy pomocy dostępnych narzędzi kreują również pozytywny wizerunek firmy oraz podejmują działania mająca na celu umocnienie jej pozycji na rynku oraz pogłębienie relacji z klientami i partnerami biznesowymi. Aby zwiększyć zyski, pracownicy działu marketingu na bieżąco analizują sytuację na danym rynku i odnotowują wszelkie czynności związane z realizacją przyjętej strategii marketingowej.

Specjaliści działu marketingu pracują przy realizacji strategii w zgodzie z trzema podstawowymi zasadami. Pierwsza, najważniejsza z nich, to orientacja na konsumenta, czyli kupującego oferowane towary i usługi. Druga zasada dotyczy integralności wszystkich podejmowanych działań – dzięki temu możliwe jest m.in. kierowanie spójnych komunikatów reklamowych do danych grup docelowych czy przygotowanie jednolitej identyfikacji wizualnej przedsiębiorstwa. Trzecia zasada mówi o tym, że wszystkie podejmowane działania w ramach strategii marketingowej powinny w ogólnym rozrachunku przynosić firmie zysk.

Kiedy inwestować w profesjonalny dział marketingu?

Jeśli chcemy w przedsiębiorstwie stworzyć profesjonalny dział marketingu, musimy liczyć się z tym, iż wymaga to stworzenia kilkunastu miejsc pracy. Marketing online nieustannie się rozwija. Ilość profesji związanych z tą sferą cały czas rośnie.

Wśród najważniejszych specjalistów, których trzeba zatrudnić przy tworzeniu kompleksowego działu marketingu można wymienić:

  • Specjalista SEO,
  • Specjalista Google Ads,
  • Specjalista ds. Social Media (często jedna osoba zatrudniona do publikowania postów organicznych, druga do obsługi płatnych kampanii),
  • Copywriter,
  • Grafik,
  • Strateg,
  • Specjalista PR,
  • Programista HTML/CSS,
  • UX/UI Designer,
  • Analityk,

Utrzymywanie w firmie takiego działu jest bardzo kosztowne – może to być wydatek rzędu nawet kilkudziesięciu tysięcy złotych miesięcznie. Znalezienie doświadczonych fachowców również jest trudnym zadaniem. Z tego względu coraz popularniejsze stają usługi agencji reklamowych albo freelancerów online marketingu, którym zleca się poszczególne zadania.

Ile zarabiają specjaliści od marketingu w Polsce?

Jak wskazuje Raport Płacowy 2019 Goldman Recruitment, zarobki w polskim marketingu wynoszą średnio od 5700 zł do nawet 20 000 zł. Dokładne stawki zależą od rodzaju stanowiska oraz wykonywanej pracy. Według Raportu, mediana wynagrodzenia Specjalistów ds. social media to 5000 zł. Digital graphic designer może otrzymać z kolei 6300 zł, UX Designer 6700 zł, zaś Specjalista ds. web contentu 4500 zł. Mediana wynagrodzenia Specjalistów ds. SEO/SEM jest z kolei równa 6500 zł. Managerowie ds. marketingu internetowego według Raportu otrzymują średnio 11 000 zł. Dokładne kwoty wynagrodzeń we wszystkich tych profesjach uzależnione są oczywiście od lokalizacji – w metropoliach takich jak Warszawa czy Poznań są one nawet o kilkadziesiąt procent wyższe.

Dział marketingu to niepotrzebny wydatek? Freelancerzy zyskują na popularności

W chwili obecnej rynek marketingu online rozwija się w bardzo szybkim tempie. Jednocześnie wzrasta również liczba profesji związanych z marketingiem online. Z racji tego, iż utrzymywanie działu marketingu w firmie jest bardzo kosztowne, coraz popularniejsze staje się wynajmowanie na określone usługi wyspecjalizowanych agencji bądź freelancerów od działań w sieci. Na usługi świadczone przez tych drugich jest znaczny popyt, ponieważ są oni o wiele tańsi, a często znacznie efektywniej wykonują powierzone im zadania.


Artykuł powstał przy współpracy z Adlancers – Freelancerzy Online Marketingu

Dodaj komentarz