Eko Marketing staje się hitem ostatnich lat, a coraz większy nacisk na ekologię sprawia, że jest to doskonały pomysł na promowanie własnej marki. Duże marki już z powodzeniem wykorzystują tego typu promocje, a zielony marketing gości również coraz częściej w małych firmach, nowych markach czy u osób prywatnych, które chcą promować swoją osobę. Czym zatem jest i na czym polega eko marketing? Jak go wprowadzić do własnej firmy? Czy warto podążać za trendem? Wszystkie wątpliwości rozwiewamy poniżej.
Czym jest EKO Marketing?
Eko Marketing to jeden z nowszych trendów w marketingu. Powstał on niejako w odpowiedzi na potrzeby klientów oraz dlatego że coraz więcej osób przykłada coraz większą wagę do ekologii i rozwiązań ekologicznych. Ten rodzaj marketingu zakłada promowanie swojej marki lub firmy poprzez prezentowanie i podkreślanie postawy ekologicznej. Zielony marketing opiera się zatem na zmianach w naszej firmie w stronę “eko” i prezentowaniu ich oraz na postawach zgodnych z dbaniem o naszą planetę. Istnieje wiele sposobów, dzięki którym możemy promować się jako marka ekologiczna. Dotyczą one zarówno samych produktów, działania firmy czy działań stricte reklamowych. Ten rodzaj marketingu można przeprowadzać zarówno samodzielnie, jak i zlecać go agencjom marketingowym. Jest też odpowiedni w przeważającej ilości branż oraz przy różnym modelu biznesowym. Eko marketing opiera się o szczere zmiany i zachowania. Jeśli te mają być skrajnie wymuszone lub nienaturalne, cały system zielonego promowania się nie przyniesie zamierzonych efektów.
Czy warto podążać za trendem i stosować EKO Marketing?
Wiele osób zastanawia się, czy warto wykorzystywać eko marketing, gdyż nigdy nie mieli styczności z tą strategią od strony reklamodawcy. Odpowiedź jest jak najbardziej twierdząca i pozytywna. Eko marketing jest korzystny pod wieloma względami i zdecydowanie warto go wykorzystywać do promocji swojej marki.
Pierwszym plusem jest właśnie możliwość stosowania go w różnym wymiarze i formie. Jeśli nie chcemy wprowadzać zbyt dużo zmian, możemy skorzystać jedynie z prostych i niezobowiązujących działań reklamowych stylu eko (o wszystkich osobach piszemy poniżej). Jeśli jednak chcemy wprowadzić duże zmiany lub przeprowadzić nawet rebranding, warto wprowadzić wiele zmian np. w samych produktach czy filozofii firmy i promować się właśnie dzięki nim. Kolejnym plusem zielonego marketingu jest jego niezwykle pozytywne odbieranie. Z pewnością przypadnie on do gustu osób, które są ekologiczne i dbają o naszą planetę na co dzień. Z pewnością wiele osób “neutralnych’ również będzie chciało wybierać produkty, które są wykonane z ekologicznych materiałów i będą pozytywnie oceniali naszą markę np. w zestawieniu z markami niekorzystającymi z eko marketingu. Ten trend promocyjny nie niesie również zagrożenia czy negatywnych skutków, gdyż trudno odmówić czy podważyć działania, które są ogólne pozytywne społecznie.
Eko marketing pomimo swoich ideałów i filozofii przynosić może również konkretne zyski finansowe. Obecnie wiele osób wybiera produkty marek eko z różnych względów. Wiele osób odruchowo sięga jedynie po te oznaczone ikonami “eko” czy bio”. Rozpoczynając promocję w takim stylu, możemy zatem pozyskać nowych klientów z grupy osób ekologicznych, przekonać sporą grupę neutralnych klientów do skorzystania z naszej marki i nie stracić przy tym obecnych, dla których ekologia nie ma znaczenia przy zakupie produktów. To wszystko przełoży się największy zysk i szybszy rozwój firmy.
Jak promować swoją firmę w stylu “EKO”?
Pierwszym rodzajem działań, poprzez które możemy promować się przy eko marketingu, są te związane z działaniem naszej firmy oraz samymi produktami. Do najbardziej drastycznych zmian należeć będzie przeorganizowanie pracy firmy w ten sposób, aby zużywała ona jak najmniej energii np. oszczędzając wodę czy wykorzystując panele słoneczne. Wiadomość o takim działaniu firmy z pewnością będzie pomocna i przysporzy nam grona fanów. Eko marketing możemy również przeprowadzić, opierając się na zmienianiu składu produktów lub wytwarzaniu ich w bardziej ekologiczny sposób. Jeśli będą one zawierały mniej szkodliwych substancji, możemy umieścić takie dane jako informacje na opakowaniu lub w reklamie. Kolejnym sposobem jest właśnie używanie ekologicznych opakowań np. papierowych i rezygnowanie z tych plastikowych. Jest to szczególnie ważne, jeśli chcemy pozyskać klientów o usposobieniu “eko”, aby nie zarzucili nam powierzchowności. Bardzo skutecznym sposobem marketingowym jest również organizowanie pewnych akcji czy eventów ekologicznych. W myśl tej zasady możemy z każdego sprzedanego produktu przeznaczać złotówkę lub procent na ratowanie zagrożonych gatunków zwierząt, lub inne działania ekologiczne np. sadzenie drzew. Jeśli działamy również lokalnie i posiadamy pewien budżet reklamowy, możemy organizować pogadanki ekologiczne, eventy, spotkania czy stawać się współorganizatorami innych lokalnych inicjatyw “eko”.
Drugim rodzajem działania, które możemy wykonywać, aby promować się przez zielony marketing, są działania związane z samym marketingiem i reklamą. W takiej promocji możemy reklamować wszystkie swoje powyższe działania czy produkty i “chwalić się” ekologiczną postawą. Możemy również korzystać z marketingu szeptanego czy viral marketingu i powiadamiać osoby o tym, iż nasza marka jest ekologiczna. Ciekawym sposobem jest publikowanie treści sponsorowanych na portalach o tematyce ekologicznej. Mogą być to blogi lub serwisy tematyczne. Dzięki temu dotrzemy z reklamą bezpośrednio do grupy osób o eko usposobieniu i zyskamy popularność. Z pewnością swoje ekologiczne postawy możemy promować dzięki systemom reklamowym takim jak Facebook Ads czy Google Ads. Oprócz typowego targetowania możemy również ustalić grupę odbiorców osób o zainteresowaniach czy postawach ekologicznych i również promować się wśród takiej grupy klientów.
Profil Autora
Ostatnie artykuły
- 20 września 2024AktualnościKto powinien rozważyć oklejanie fotobudki?
- 16 sierpnia 2023AktualnościEfekt szminki. W czasach inflacji inwestujemy… w siebie
- 4 lipca 2023AktualnościKatarzyna Butowtt: Początek reklam w Polsce był dosyć dziwny, siermiężny, ale szybko się rozwinął
- 9 maja 2022Public RelationsJak ocenić kampanię PR?